Dansk datavirksomhed henter millioninvestering til at kortlægge virksomheders købsrejser

Bag det københavnske startup Dreamdata.io står et hold med erfaringer fra Trustpilot og Airtame. De tre iværksættere har netop rejst lidt over 3,5 mio. kr. i en fundingrunde, som skal hjælpe virksomheden igennem en afgørende periode.

De tre stiftere har alle en fortid i virksomheder, som har oplevet stor vækst. Fra venstre: Lars Grønnegaard, Ole Dallerup og Steffen Hedebrandt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Det er kort tid siden, at Dreamdata.io rejste omkring 3,6 millioner kroner i en fundingrunde, hvor Seedcamp blev hovedinvestor efter en screening og et pitch.

Det er endnu kortere tid siden, at den lille datavirksomhed rykkede ind i et kontorfællesskab på Købmagergade i hjertet af København.

Nu står den lille virksomhed over for en afgørende periode.

Næste sommer regner Dreamdata.io med at starte endnu en fundingrunde, og derfor er der klare målsætninger for arbejdet bag glasvæggene, hvor to udviklere allerede sidder begravet i kodning af det produkt, som skal blive førende på sit marked.

Dreamdata.io har udviklet et teknologisk produkt, som kan hjælpe virksomheder med at skabe en tidslinje og forståelse for processen, når en virksomhed handler med en anden virksomhed, såkaldt B2B.

Mens private forbrugere typisk ser en reklame på nettet, klikker på den og derefter har mulighed for at købe produktet, så er virkeligheden en anden i mange virksomheder, der handler hos andre virksomheder. Det er meget sandsynligt, at beslutningen om et køb og trafikken, der leder til købet, skifter hænder og computer mange gange, før en virksomhed investerer i et produkt. Det efterlader et kaos af besøg og klik, som Dreamdata.io nu vil rydde op i.

Med den nye teknologi kan Dreamdata.io sortere hjemmesidebesøg efter virksomheder og sammenkoble, hvis eksempelvis en medarbejder klikker på en annonce for derefter at fortælle det fysisk til indkøbschefen, der så går direkte ind på hjemmesiden og køber. Det betyder, at man alligevel kan spore værdien af den annonce, selv om den ikke førte direkte til et salg.

»Vi følger folk fra de første informationssøgende besøg, til de skriver sig op til nyhedsbreve, og det til sidst bliver til køb af et produkt, selv hvis der er mange måneder mellem handlingerne. Når en virksomhed køber noget, skal det som regel forbi en masse beslutningstagere og godkendelser, som de eksisterende værktøjer fra eksempelvis Facebook og Google Analytics ikke kan sammenkoble,« siger Steffen Hedebrandt, der er kommerciel direktør hos Dreamdata.io.

Erfarne kræfter fra Trustpilot

De tre stiftere af Dreamdata.io er ikke ubekendte med den rejse, som de er på vej ud på. Foruden Steffen Hedebrandt, der har en fortid hos skærmdelingsdevicet Airtame, så tæller trekløveret også Lars Grønnegaard og Ole Dallerup, som begge har en fortid hos Trustpilot.

Og det er netop de tidligere erhverv, som har spiret ideen til den nye teknologi.

»Lars og Ole opdagede hos Trustpilot, at det ofte var sælgerne, der fik ros for omsætningen hos virksomheden. Velvidende at selve produktet også affødte, at mange virksomheder skrev sig op, så føltes det forkert kun at betragte sælgerne som værdiskabende. Derfor prøvede de at binde hele den digitale købsrejse sammen med data, som kan beskrive værdien af alt det arbejde, der indgik i at bygge produktet såvel som kundeservice og marketing. Det er den teknologi og de tanker, som Dreamdata.io bygger på,« siger Steffen Hedebrandt og tilføjer:

»Omvendt erfarede jeg ved Airtame, hvor komplekst det er, når man forsøger at spore, hvad der driver væksten, når man sælger til andre virksomheder. Når vi solgte produktet til skoler, var der typisk mange personer involveret, da både lærere, IT-folk og ledelsen måske skal ind over købet. Det gør, at det er svært at se, hvilke reklamer og hvilke elementer som genererer køb – og hvilke der ikke gør.«

Et år i udvikling

Med den afsluttede fundingrunde er der nu finansiering på plads til det kommende år. Planen er både at gøre produktet skalerbart og øge dets kvalitet. Med nye udviklere og designere er målet, at Dreamdata.io skal have årlige abonnenter til en værdi af over en million kroner for at være klar til en ny og større fundingrunde i sommeren 2020.

»Vores mål står sort på hvidt, og hvis ikke vi når det, så skal vi stramme bæltet og klø på. Det er nu, at de her teknologier er blevet tilgængelige, så vi skal skynde os, inden nogle andre kommer og laver det her,« siger Steffen Hedebrandt.

Samtidig erkender han, at det er en virksomhed, som kommer til at bruge mange år, før den skaber overskud:

»Vi skal tage alle de penge, vi omsætter for, og smide dem i produktet, forbedre det og øge kendskabet til vores virksomhed,« siger han.