Dansk dagligvaregigant smadrer rekorder: Har aldrig tjent så mange penge som nu

Andelskoncernen Coop, der driver mere end 1.000 supermarkeder i Danmark, har haft det bedste år nogensinde. Men topchefen forudser en fremtid, der minder om fortiden, og dermed en benhård kamp om danskernes madpenge.

Selvom kunderne i SuperBrugsen i Roskilde og Coops 1.000 andre butikker har skullet bruge mundbind og holde afstand, har der været godt gang i salget af alt fra sodavand til surdejsingredienser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er der nogen, der ikke har lidt nogen nød under coronakrisen, er det landets dagligvarekoncerner.

I sidste uge kom Salling Group, der står bag Netto, Bilka og Føtex, med det bedste regnskab nogensinde.

Og i denne uge er det konkurrenten Coop, som driver kæderne SuperBrugsen, Kvickly og Fakta, der kan fremlægge et særdeles godt regnskab for coronaåret 2020.

Således er omsætningen for den samlede Coop-familie vokset med to milliarder til knap 45 milliarder kroner.

»Det har været et vanvittigt år – også i dagligvarebranchen – på godt og ondt, men økonomisk har det været godt, og vi havde ikke turdet forestille os et regnskab, der er så godt,« siger Kræn Østergård Nielsen, der er administrerende direktør for Coop.

Han peger på, at det særligt er lukningen af grænserne, restauranter og kantiner, der har øget salget i koncernens mere end 1.000 butikker.

Kræn Østergaard Nielsen blev i efteråret administrerende direktør for Coop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix.

Det er dog ikke kun butikkerne, der har solgt godt. Også Coops nethandel er det seneste år vokset markant. De to onlinebutikker Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD har i 2020 oplevet en stigning i det samlede salg på 50 procent. Coop offentliggør ikke særskilte regnskabstal for onlineforretningen, men Kræn Østergård Nielsen fortæller, at koncernen nu har en milliardomsætning online.

»2020 var på mange måder gennembruddet for digitalisering. Det er første gang, vi har lavet et overskud på onlinehandel, og det er længe før, end vi havde regnet med en profitabel onlineforretning,« siger han og peger på, at også onlinehandlen er hjulpet godt på vej af coronakrisen.

Samlet set giver onlineaktiviteterne for første gang overskud, mens Coop.dk MAD isoleret set stadig giver underskud.

»Vi har hele tiden sagt, at det er svært at tjene penge online, men at det nok skulle komme, når vi får en vis størrelse, og det har været interessant at se, at det også har været sådan i praksis,« siger direktøren.

Historisk høj indtjening

Også andelskoncernens indtjening har nået historiske højder. Således fik Coop-familien et resultat efter skat på 756 millioner kroner mod 378 millioner kroner året før. Det er det bedste resultat i koncernens historie.

»Det er et heftigt resultat, som vi ikke havde set komme. Vi har haft rigtig mange ekstra omkostninger til værnemidler, sikkerhed og logistik, så det er lidt overraskende, at det er gået så godt,« siger Kræn Østergård Nielsen.

Han erstattede i efteråret Coops mangeårige administrerende direktør Peter Høgsted. Som ny topchef lagde Kræn Østergård Nielsen ud med en større omstrukturering, hvor han fyrede 70 medarbejdere på hovedkontoret og blandt andet skiftede ud på en lang række andre chefposter.

»Til gengæld har vi investeret i vores kæder, så vi har oprettet 40 nye stillinger i kæderne, så omstruktureringen gav en vis besparelse, men det primære for os var at styrke kæderne,« siger han.

Selvom 2020 og begyndelsen af 2021 har budt på vækst, forventer Coops direktør, Kræn Østergård Nielsen, ikke, at den økonomiske fest vil fortsætte. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Coop har i regnskabsåret også testet koncernens nye lavprissupermarked, Coop365, som danskerne ifølge topchefen har taget godt imod. Om det skal erstatte Coops smertensbarn, Fakta, som i mange år var i økonomiske udfordringer, er endnu for tidligt at sige.

Kræn Østergård Nielsen, koncerndirektør i COOP

»Restauranterne og storcentrene er åbnet igen, og grænsehandlen vil også komme tilbage, så vi tror, at vi snart er tilbage til den normale modvind på dagligvaremarkedet.«


»Vi har ikke truffet en beslutning om, hvad rollefordelingen bliver mellem Coop365 og Fakta, men der er ingen tvivl om, at investeringsmidlerne går mod Coop365,« siger han.

Den gamle virkelighed venter forude

Selvom 2020 og begyndelsen af 2021 har budt på vækst, forventer Kræn Østergård Nielsen ikke, at den økonomiske fest vil fortsætte. Han forudser derimod en fremtid, der minder om fortiden, som bød på en benhård kamp om danskernes madpenge.

»Nu er vi heldigvis snart ude af corona. Restauranterne og storcentrene er åbnet igen, og grænsehandlen vil også komme tilbage, så vi tror, at vi snart er tilbage til den normale modvind på dagligvaremarkedet, hvor omsætningen bliver mindre, fordi folk i stigende grad spiser ude og køber mere takeaway,« siger topchefen.

Han kunne allerede onsdag i sidste uge, da restauranterne åbnede, mærke det på kædernes tal.

For 2021 forventer han et lavere driftsresultat.

»Dagligvaremarkedet er benhårdt, og det bliver kun endnu hårdere. Samtidig har vi stadig nogle meget store investeringer i digitalisering og onlinehandel,« siger han.

De seneste år har Coop lukket en lang række tabsgivende butikker og har dermed accepteret en tilbagegang i markedsandelen.

»Det vil vi ikke længere. Vi kan se, at vores konkurrenter stadig har appetit på at åbne flere butikker, og vi er også i stigende grad aktive på den front, så den krig, vi har set i mange år, bliver ikke mindre heftig,« siger Kræn Østergård Nielsen.

Han mener dog stadig, at der er nok dagligvarebutikker i Danmark, så det handler ikke om at åbne et stort antal nye butikker hvert år.

»I Danmark har vi butikker til et sted mellem 15 og 20 millioner beboere, så der er en stærk overkapacitet i markedet. Vi skal derfor ikke nødvendigvis have flere butikker, men vi skal have de bedste butikker og de bedste beliggenheder,« siger han.