Dansk burgersucces er vokset ud af CBS

To studiekammerater står bag Halifax: Burgerkæden er vokset så hurtigt, at stifterne har hyret professionel hjælp for at holde fast i ideen om kvalitet og service, og så bruger de en erhvervspsykolog for at blive gode venner igen efter et skænderi.

Foto: Asger Ladefoged. Podcast-gæst Peter Bækbo Ahn, som stiftede Halifax med studiekammeraten Ulrich Dehler, sammen med Ane Cortzen, vært i »Succes Kriteriet«.
Læs mere
Fold sammen

Peter Ahn og Ulrich Dehler mødte hinanden på CBS i 2004. Efter eksamen fik de begge »helt almindelige cand.merc-jobs«, men de drømte om det fede liv som selvstændige og fik ideen til burgerrestauranten Halifax.

Det blev hurtigt en succes - men skyldtes det bare, at det var nyt, og at vennerne kiggede forbi, eller havde de ramt plet? Året efter åbnede de Halifax nummer to, og snart var der fire. Og så blev det for kompliceret for de to venner at drive alene.

De hyrede en driftschef, men fordi de blot ansatte en ud fra egen overbevisning, måtte de tre gange sande, at de havde skudt forkert. Ulrik Dehler og Peter Ahn havde ikke været gode nok til at definere den rolle, der skulle udfyldes. Derfor endte de med at ansætte et bureau til at finde den rigtige leder.

Det er temaet for sjette afsnit i Podcast-serien »Succes Kriteriet« om at gøre drømme til virkelighed: Professionalisering af den voksende virksomhed, når stifterne ikke længere kan have hænderne på det hele. I dag er der syv Halifax-restauranter.

Ifølge Peter Ahn handler det om at lære, at man er nødt til at systematisere meget af arbejdet. Det er hårdt for et samarbejde at være under pres – derfor måtte de prioritere opgaverne, og i dag er Ulrik Dehler administrerende direktør, mens Peter Ahn har andre opgaver.

Det er stadig de to stiftere, der bestemmer. For eksempel har Halifax en ikke særligt aktiv bestyrelse. I stedet henter de to studiekammerater og venner andre ind til sparring, når der er behov for en ny indgangsvinkel eller måske endda en mægler mellem de to:

»Vi er nærmest gift, og det tærer lidt på forholdet en gang imellem,« fortæller Peter Ahn til Ane Cortzen i »Succes Kriteriet«.

Det lyder nærmest som parterapi.

»Har der været ting, vi ikke har kunnet tale os frem til den rigtige løsning om, har vi hyret folk ind udefra - gamle erhvervsledere eller en psykolog. Vi har tit været oppe at skændes, og så har vi brugt en erhvervspsykolog til at blive gode venner. Vores udgangspunkt har været - hey, vi har jo en rigtigt god forretning kørende her, der er ingen grund til at komme ud i en skilsmisse, selv om vi er uvenner en gang i mellem,« fortæller Peter Ahn.

Blandt hans bedste råd til andre iværksættere er:

• Det er svært at blive ved med at være venner. Hiv en tredjepartr ind til at mægle mellem jer, hvis det ikke lykkes selv at løse problemer.

• Det er vigtigt, at man kan definere, hvad man vil have ud af sine medarbejdere.

• Der er mange ting, man ikke ved. Hvordan kører man en jobsamtale, hvis man aldrig har prøvet det før? Brug ekstern hjælp og hent konsulenter ind.

• Hyr folk ind til teambuilding. Hvis der sker en ændring i virksomheden, hyrer Halifax konsulenter ind, der kan hjælpe med at bevare den gode Halifax-ånd.

Dette programs business angel er Klaus Nyengaard, tidlige administrerende direktør i Just Eat. I dag er han 80 procent iværksætter og 20 procent business angel - altså på udkig efter nye investeringer.

I programmet afslører han, hvad han primært kigger efter, hvis han skal sætte penge i en ny ide. Og hvilke områder, han aldrig kunne finde på at investere i.

Til slut giver eksperter fra Nordea i »Det lukkede rum« gode råd til iværksættere - denne gang fortæller Jan Sirich, Head of Experimentation & Learning, om at få investorer med om bord.

Fold sammen
Læs mere

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Android-brugere finder alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS - Apple-brugere finder dem via iTunes her

»Succes Kriteriet« udgives af Berlingske Business sponsoreret af Nordea.