Dansk bilgigant i støbeskeen

Danskeren Henrik Fisker regner med at sælge flere biler end tyske Porsche inden for få år.

Henrik Fisker foran bilen Fisker Karma Fold sammen
Læs mere
Foto: PHIL McCARTEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskeren Henrik Fisker, der står bag el-bil-satsningen Fisker Automotive, og som tidligere har designet luksusbiler som Aston Martin DB9 og BMW Z8, tror hans firma om kun få år vil sælge flere biler end tyske Porsche.

Henrik Fiskers firma, som har hjemsted i Californien i USA, har netop modtaget 529 millioner dollar i lån fra USA’s energiministerium til at fremme produktionen af flere og andre nye miljøvenlige biler.

Til magasinet Wired.com siger han, at forbrugerne er klar til at skifte livsstil til fordel for miljøet, hvilket kommer til at påvirke bilindustrien i stort omfang.

Se billedserien: De dyster om at vinde el-bil-kapløbet

Senest har firmaet lanceret en plug-in-hybrid bil, kaldet Fisker Karma, som gør det muligt at køre 80 kilometer på strøm fra stikkontakter alene.

Ud over flot design går Henrik Fisker meget op i, hvordan en bil skal lyde, så det er muligt at aktivere en sportsknap, der giver maksimal ydelse og en lyd.

Tophastigheden er på 200 km/t. Efter de 80 første rene elektriske kilometre kommer strømmen fra en 2 liters GM Ecotech benzin motor, som driver en generator, der under kørsel genoplader lithium-ion batterierne.

Henrik Fisker har netop investeret i en fabrik i Dalaware i USA, hvor der skal produceres en ny plug-in-hybrid bil til en pris på bare 40.000 dollar eller 240.000 kroner. 

Læs også: Henriks lille automobil


Den regner Henrik Fisker med at skulle producere 100.000 af om året efter 2013. I 2016 venter han at have seks forskellige biler klar til salg og dermed står han med sit kun ti år gamle firma til at overhale Porsche, der gennem generationer har været et af Tysklands førende mærker inden for dyre og luksusprægede sportsvogne.

Men firmaer vokser i dag meget hurtigere end før, fremhæver Henrik Fisker, som peger på, at eksempelvis Google i dag er større end Coca-Cola. På tilsvarende vis har Apple på seks måneder snuppet 20 procent af hele markedet for avancerede mobiltelefoner.

”Se så på os nu. Vi vil fremstille en grøn miljøvenlig bil til rimelig pris, og vi har allerede 1.600 kunder på venteliste,” siger Henrik Fisker til Wired.com.