Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I øjeblikket forhandler Fisker om at kunne sælge sin luksus hybridsportsvogn, Karma, i Kina og åbner samtidig for samarbejde med større rivaler.
- Vi vil være til stede i Kina i andet halvår af næste år. Vi er allerede ved at afslutte forhandlinger med en stor kinesisk distributør, sagde Fisker tirsdag til Reuters.
Designeren nævnte også, at han har diskuteret "strategisk partnerskab" med større bilproducenter. Han nævnte dog ingen navne, men sagde, at han ville være åben for at overveje partnere fra Europa, Asien og USA.
- Et strategisk partnerskab med nogle er en mulighed. Vi har haft snakke med flere bilproducenter omkring det, men det skal ikke kun være den rette timing men også det rette match, sagde Fisker.
Afsat få modeller i Kina
Prisen på plug-in-hybriden forventes at blive 100.000 dollar i USA. Fisker har tidligere fortalt, at firmaet har planer om tre modeller på Karma-linjen og tre modeller på en billigere linje af køretøjer døbt "projekt Nina". Produktionen af den første Nina er skemalagt til 2012 på en tidligere General Motors fabrik, som Fisker opkøbte tidligere på året støttet med 2,66 milliarder kroner fra det amerikanske energiministerium. Henrik Fisker sagde også, at firmaet overvejede at rejse mere kapital for at kunne komme hurtigere på banen med ekstra modeller.
- Vi kan egentlig ikke lide at tale detaljeret om vores finansiering, men alt det vi gør, går mere mod Nina-modellen. Vi ser også på muligheden for at kunne accelerere på andre produkter, sagde han.
Fisker Automotive har allerede modtaget "få ordre" på Karam-modellen fra kinesiske købere.