Dansk animationsfirma vækker opsigt i USA

Danske Rokoko, der har udviklet en højteknologisk motion capture dragt, vækker positiv opsigt i USA og har samtidig landet kendt ansigt til bestyrelsen.

Mathias Søndergaard tv. og Jakob Baslev, de to stiftere af Rokoko, har skabt hype om deres motion-capture dragt i USA.
Læs mere
Fold sammen

Det danske animationsfirma, Rokoko Electronics, fortsætter fremmarchen i USA. For et halvt år siden meldte stifterne sig parat med sin motion capture-dragt, der skulle »revolutionere« og »demokratisere« animationsbranchen, og budskabet er ved at få ørenlyd.

De seneste dage har store medier som Wired, Forbes og Fastcompany omtalt den danske virksomheds dragt i enddog meget rosende vendinger.

Dragten, der hedder smartsuit pro, skal gøre det nemmere for aktører inden for film- og spillebranchen at animere menneskelige bevægelser. Hidtil har den slags krævet store studier, massevis af kameraer og dyrt udstyr og i det hele taget været et dyrt og tidskrævende projekt.

Med små sensorer fra mobiltelefoner syet ind i en stofdragt er det lykkedes stifterne bag Rokoko, Jakob Balslev, Matias Søndergaard og Anders Klok, at skabe markører, der forsimplet sagt har skabt et helt studie i dragten.

»Det gør det intuitivt at bruge, du skal sådan bare kunne tage dit tøj på, og det gør det også mobilt – man kan bruge det alle steder, og så sender dragten trådløst data til computeren,« forklarede Jakob Balslev tilbage i december.

På det tidspunkt var man parat til at sende de første 300 dragter afsted, og med dem skippet afsted - til virksomheder som Sony og Microsoft, åbner man nu op for regulært salg af dragten, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Derudover har man også landet et - i animationskredse - kendt ansigt til bestyrelsen. Chris Ford, der har været business director i 12 år hos animationsgiganten Pixar, er således blevet en del af det unge foretagende.

»Chris er the real deal - en vaskeægte ekspert indenfor animation, motion capture og visuelle effekter,« siger Jakob Balslev.

Sammen med en af de andre stiftere, Mathias Søndergaard, har han opholdt sig i USA i mere end et halvt år for at pitche dragten til interessanter indenfor branchen, hvilket man tilsyneladende har haft stor held med.

Hos Forbes kalder man dragten for »insanely cool«, mens man hos et andet medie, Fastcompany, påpeger, at dragten potentielt kan forandre filmverden »dramatisk«.