Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Balladen gav Danone en alvorlig øretæve i form af tabte kinesiske markedsandele på salg af modermælkserstatning, tilbagegang i koncernindtjeningen og omsætningen. Danone mistede således alene på grund af Kina-sagen et salg 2,7 milliarder kroner på sin modermælk i 2013 i forhold til 2012.
Men Danone håber igen at komme på benene i 2014, så gruppens forretning på modermælkserstatning giver så godt udbytte, at giganten muligvis kan forbedre sin markedsposition i Kina efter økonomiske tab i 2013.
Danone måtte sidste år trække tusindvis af dåser med modermælkserstatning tilbage på otte markeder i Asien, herunder Kina, Hong Kong, Malaysia, Vietnam og Singapore efter at Danones nøgleleverandør Fonterra fra New Zealand var blevet involveret i skandalen.
De kinesiske fødevaremyndigheder mente, at Fonterra-ingredienser til Danones pulvermælk muligvis indeholdt bakterier, der kunne give pølseforgiftning.
Danone har nu lanceret et nyt babymælke-brand for at genopbygge selskabets markedsandel i Kina. Kina er Danones fjerdestørste marked, når man tager alle produkter med.
Danone, der producerer Activia yoghurt og Evian vand, har investeret i store mediekampagner for at garantere de kinesiske forbrugere om, at selskabets modermælkserstatninger er sikre for forbrugerne.
Kina er det land i verden, hvor markedet for modermælkserstatning vokser kraftigst. I 2013 voksede markedet med over 20 procent til 87 milliarder kr., ifølge Euromonitor International. Danones markedsandel på babymælk i Kina faldt i slutningen af oktober til 12 procent mod tidligere 19 procent.
Det fik konsekvenser for 2013-regnskabet. Koncernens nettooverskud faldt til 10 milliarder kroner sidste år mod 12,5 milliarder kroner året før, altså en tilbagegang på 2,5 milliarder kroner. Danone havde i 2013 en salgsvækst på 2,1 procent og en omsætning på 157 milliarder kroner.
Danones stærke omsætningsvækst i USA og Østeuropa afbødede tilbagegangen i Kina, mens der var et trægt marked I Vesteuropa.
Selskabet siger i en kommentar til 2013-regnskabet, at driftsoverskuddet vil stabilisere sig i 2014 uden at komme ind på tidligere udmeldinger om, at der ventes vækst i indeværende regnskabsår.