Danone taber milliarder på Kina-skandale

Ballade omkring fødevaresikkerheden i modermælkerstatning har kostet mejerigiganten Danone dyrt i Kina. Sidste år mistede Danone et salg på 2,7 mia. kr.

Danones mejeriafdeling er væsentlig for danske Chr. Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: REGIS DUVIGNAU
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Verdens største producent af yoghurt, den franske mejerigigant Danone med hovedsæde i Paris, slikker fortsat sårene efter falske beskyldninger om at have været rodet ind i en fødevareskandale omkring babymælk i Kina i 2013.

Balladen gav Danone en alvorlig øretæve i form af tabte kinesiske markedsandele på salg af modermælkserstatning, tilbagegang i koncernindtjeningen og omsætningen. Danone mistede således alene på grund af Kina-sagen et salg 2,7 milliarder kroner på sin modermælk i 2013 i forhold til 2012.

Men Danone håber igen at komme på benene i 2014, så gruppens forretning på modermælkserstatning giver så godt udbytte, at giganten muligvis kan forbedre sin markedsposition i Kina efter økonomiske tab i 2013.

Danone måtte sidste år trække tusindvis af dåser med modermælkserstatning tilbage på otte markeder i Asien, herunder Kina, Hong Kong, Malaysia, Vietnam og Singapore efter at Danones nøgleleverandør Fonterra fra New Zealand var blevet involveret i skandalen.

De kinesiske fødevaremyndigheder mente, at Fonterra-ingredienser til Danones pulvermælk muligvis indeholdt bakterier, der kunne give pølseforgiftning.

Danone har nu lanceret et nyt babymælke-brand for at genopbygge selskabets markedsandel i Kina. Kina er Danones fjerdestørste marked, når man tager alle produkter med.

Danone, der producerer Activia yoghurt og Evian vand, har investeret i store mediekampagner for at garantere de kinesiske forbrugere om, at selskabets modermælkserstatninger er sikre for forbrugerne.

Kina er det land i verden, hvor markedet for modermælkserstatning vokser kraftigst. I 2013 voksede markedet med over 20 procent til 87 milliarder kr., ifølge Euromonitor International. Danones markedsandel på babymælk i Kina faldt i slutningen af oktober til 12 procent mod tidligere 19 procent.

Det fik konsekvenser for 2013-regnskabet. Koncernens nettooverskud faldt til 10 milliarder kroner sidste år mod 12,5 milliarder kroner året før, altså en tilbagegang på 2,5 milliarder kroner. Danone havde i 2013 en salgsvækst på 2,1 procent og en omsætning på 157 milliarder kroner.

Danones stærke omsætningsvækst i USA og Østeuropa afbødede tilbagegangen i Kina, mens der var et trægt marked I Vesteuropa.

Selskabet siger i en kommentar til 2013-regnskabet, at driftsoverskuddet vil stabilisere sig i 2014 uden at komme ind på tidligere udmeldinger om, at der ventes vækst i indeværende regnskabsår.