Danone oplever svageste vækst i et årti efter sløjt salg af babymad

Verdens største yoghurtproducent, Danone, har i tredje kvartal måttet notere den svageste slagsvækst i mere end et årti.

Danone yoghurt. Fold sammen
Læs mere
Foto: © Vincent Kessler / Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Omsætningen blev godt nok øget med 2,1 pct. i sammenligneligt salg. Men analytikerne havde ifølge en rundspørge foretaget af Bloomberg ventet en omsætningsvækst på 2,4 pct.

Tilbagegangen kommer, samtidig med at der er tilbagegang på markedet for babymad, som traditionelt er et af Danones hurtigst voksende forretningsområder.

Markedet for babymad er presset af, at Kina er ved at modernisere reglerne for modermælkserstatning oven på bekymring for produktsikkerhed skabt af et boom i online køb af udenlandske babymad.

Men hvor det i første omgang har øget efterspørgslen, er der nu et udsalg blandt de europæiske fødevareproducenter, som er i gang med at tømme deres lagre for i stedet forberede sig på de nye kinesiske regler.

Danone er blandt de mest populære producenter af modermælkserstatning i Kina.

Selskabets enhed, der fremstiller erstatningsprodukterne, havde i tredje kvartal en salgsfremgang på 1,7 pct. Her havde analytikerkorpset sigtet mod en fremgang på 2,5 pct.