Danone løfter overskuddet med dyrere yoghurt

Højere priser har løftet indtjeningen hos den franske fødevarekoncern Danone, der blandt andet er kendt for yoghurt som Actimel og Danonino.

Foto: REGIS DUVIGNAU. Danone, der er verdens største yoghurtproducent med 100.000 ansatte og har salg på over 140 markeder i verden, løftede driftsoverskuddet med 7 pct. i første halvår til 1,48 mia. euro.
Læs mere
Fold sammen

Danone, der er verdens største yoghurtproducent med 100.000 ansatte og har salg på over 140 markeder i verden, løftede driftsoverskuddet med 7 pct. i første halvår til 1,48 mia. euro.

Det var en anelse bedre end ventet, da analytikerne ifølge Bloomberg havde ventet et plus på 1,43 mia. euro.

Den højere indtjening kom på trods af en lavere toplinje, der var præget modvind på valutasiden. Selskabets omsætning faldt med 3 pct. til 11,4 mia. euro, men renset for valuta var der tale om en fremgang på 3,8 pct.

Set med danske briller er Danones regnskab værd at følge, hvis man har aktier i den danske ingredienskoncern Chr. Hansen.

Chr. Hansen sælger blandt andet ingredienser, som gør, at produkterne holder længere eller får en særlig konsistens eller farve.

Chr. Hansen melder ikke offentligt ud, hvem der er selskabets kunder, men Danone skulle efter sigende være blandt den danske ingredienskoncerns største kunder til mejeriprodukter.

Salget i den kategori steg med 3,0 pct. organisk i andet kvartal, hvilket var drevet af et fald på 2,2 pct. mængderne, mens priserne steg 5,2 pct.

Selskabet fremhæver en god udvikling på det amerikanske marked, mens man også har haft vækst på det russiske marked, der dog er præget af en økonomi i krise.

I Europa er meldingerne knap så positive. Her er Danone i øjeblikket i gang med at komme tilbage til profitabel vækst på mejeriområdet, og selskabet regner med at kunne stabilisere sit salg i anden halvdel af 2016.

På selskabets øvrige markeder - Asien, Stillehavet, Latinamerika samt Afrika og Mellemøsten - var der også fremgang at spore, men det dækker over store geografiske forskelle. En negativ udvikling i Brasilien og Argentina blev opvejet af positive tendenser i Afrika og Asien.

Danone fastholder forventningerne til 2016 og regner dermed fortsat med en salgsvækst på 3-5 pct. og en forbedring af overskudsgraden på 50-60 basispoint.