Danmarks online bilværksted bliver større

Autobutler udvider sin digitale tilstedeværelse med nyt online værktøj, der skal gøre det nemmere at booke reparation af bilen på nettet - ikke blot indhente tilbud.

Administrerende direktør hos Autobutler Christen Legêne. Pressefoto. Fold sammen
Læs mere

Den franske bilgigant PSA har investeret næsten en kvart milliard i Autobutler. Nu har en del af pengene fået ben at gå på. Under det nye navn, Generator, lancerer folkene bag Autobutler en digital betalingsplatform til værkstedsbesøg, som hjælper værkstederne med at få bestillinger og holde styr på kunderne.

»Det er i dag nærmest umuligt at bruge nettet, når bilen skal repareres eller til service. Det er utidssvarende og gammeldags, og det skal vores nye booking- og CRM-værktøj hjælpe med,« siger administrerende direktør hos Autobutler Christen Legêne.

Derfor bruger de nu et millionbeløb til det nye initiativ, der hvis alt går vel, skal digitalisere landets 5.600 bilværksteder.

Generator skal være et samlet system, der håndterer booking, automatisk tilbudsgivning og kundebedømmelser online. Målet er at fjerne en stor administrativ byrde fra mekanikerne og gøre dem mere tilgængelige på de digitale medier.

»Vi ved at hver tredje bilejer ønsker at bestille værksted uden for almindelig åbningstid og hele 69 pct. bruger nettet, før de kører til mekanikeren. Samtidig har de færreste i branchen en digital adgang til at bestille. Der er derfor et stort potentiale i digitalisering,« fortæller Christian Legêne og fortsætter.

»Konklusionen fra vores tests er entydig. Hvis man får mulighed for at booke tid til sin næste bilreparation via nettet, så benytter mange sig af muligheden.«

Bilreparationsbranchen er ifølge Autobutler en tocifret milliard forretning med flere millioner årlige kundebesøg.

Udlandet venter - igen

Efter et mindre succesfuldt forsøg på at udvide forretningen til også at omfatte Tyskland og England, er folkene bag det online bilværksted nu igen klar til at satse stort på udlandet.

»Generator er bygget og lanceret på en international teknisk platform. Vi starter i Danmark, fordi vi her er længst fremme med brugen af internet til bestilling af services, og vi er nu ved at ansætte medarbejdere til det svenske marked. Danmark bliver derfor springbræt til andre lande,« siger Christian Legêne.

»Vi har netop hyret en ny landechef i Tyskland, der fra Berlin skal hjælpe os med at relancere os på det tyske marked i starten af 2017,« siger Christian Legêne.

Også tilstedeværelse på det engelske og franske bilværksteds-marked er på to-do listen i 2017.