Danmarks næststørste bryggeri effektiviserer sig til stærkt resultat

Royal Unibrew bakser stadig med sin nye finske forretning. Men trods lavere salg opjusterer bryggerikoncernen.

Adm. direktør i Royal Unibrew Henrik Brandt Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste bryggerikoncern Royal Unibrew må konstatere, at øllet ikke flyder så stærkt som sidste år. Men koncernchefen Henrik Brandt har formået, at gøre driften mere effektiv, og derfor er indtjeningen alligevel øget. Endvidere skruer han nu op for indtjeningsforventningerne på mellemlangt sigt.

I den forløbne del af året er Royal Unibrews salg af øl, vand og maltprodukter faldet med næsten 100 mio. kr. til 4,6 milliarder kr. Det skyldes blandt andet, at sommervejret i Nordeuropa i år ikke har været så god som sidste år, men også at det finske marked, hvor Royal Unibrew i 2013 gik i offensiven med købet af Hartwall-bryggeriet, ligger underdrejet som følge af generel forbrugertilbageholdenhed.

Trods det lavere salg har bryggerikoncernen i årets første ni måneder formået at øget driftsoverskuddet med 63 mio. kr. til 775 mio. kr. Sidste år var dog ekstraordinært negativt påvirket med 50 mio. kr. til restrukturering i Hartwall.

Royal Unibrew

I mio. kr. 9 mdr. 2015 9 mdr. 2014 Ændr.
i pct.
Omsætning 4.610 4.705 -2%
Driftsresultat 775 712 9%
Resultat før skat 756 695 9%
Egenkapital 2.896 2.717 7%
Overskudsgrad 16,8 pct. 15,1 pct.

»De bedre end forventede resultater skyldes vores kommercielle agenda og innovative tiltag, ligesom en fortsat forbedring af effektiviteten bidrager til resultatet – og det på trods af et mindre fald i omsætningen, der primært skyldes et presset finsk marked, hvor vi arbejder målrettet på at positionere Hartwall som en førende drikkevarevirksomhed,« skriver Henrik Brandt i bryggeriets kvartalsrapport.

Alt i alt har Royal Unibrew i år tjent 16,80 kr. på driften hver gang der er solgt øl for 100 kr. mod 16,20 kr. i de første ni måneder af 2014, hvis man ser bort fra de ekstraordinære udgifter.

Den stærkere indtjening betyder, at Royal Unibrew nu opjusterer sine forventninger til hele 2015, så der nu ventes et driftsoverskud på 885-925 mio. kr.,  hvor prognosen tidligere lød på 840-890  mio. Og på mellemlangt sigt stiler Henrik Brand nu mod en overskudsgrad på 15 pct.  mod tidligere 14 pct.

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank hæfter sig  - over for Ritzau Finans - ved, at Royal Unibrew formår at øge indtjeningen trods udfordringer i specielt Finland.

»Royal Unibrew bliver ved med at kunne overraske positivt på at levere effektiviseringsgevinster, som overstiger nogle af de problemer, der egentlig er på rigtig mange af deres markeder,« siger han til Ritzau Finans.

Fra næste år forstærker Royal Unibrew sit mangeårige samarbejde med PepsiCo. Fra 1. januar 2016 skal Royal Unibrew således producere, sælge og
distribuere de væsentligste af PepsiCos læskedrik-produkter, som f.eks. Pepsi, Pepsi Max og Mirinda i Letland, Litauen og Estland. Det vil komplementere
Royal Unibrews produktportefølje i Baltikum og styrke Royal Unibrews kunderelationer.

Herudover cementerer Royal Unibrew samarbejdet med PepsiCo ved også fra 1. januar 2016 at overtage salg og distribution af PepsiCos snackprodukter under brands som Lays og Bugles i Danmark.

»Køb og nydelse af snacks og drikkevarer er i mange tilfælde tæt forbundet hos forbrugerne, og snackprodukterne supplerer derfor fint Royal Unibrews portefølje af drikkevarer,« skriver Royal Unibrew i kvartalsrapporten

Det udvidede samarbejde forventes isoleret set at påvirke omsætningen i 2016 positivt med ca. 2 pct., mens indtjeningen kun forventes påvirket marginalt som følge af markedsmæssige investeringer.