Danmarks hvide olie udløser nye videnjob

Mens slagteriselskabet Danish Crown flager ud i Danmark, satser mejeriselskabet Arla Foods på nye videnarbejdspladser. Siden 2008 har mejerigiganten øget antallet af job med 200 til 7.500 ansatte.

Arla vil ikke kun skabe almindelige arbejdspladser som her på mejeriet i Slagelse, en stor del af de kommende ansatte skal være videnarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mælk er normalt ikke det, de fleste tænker på i debatten om, hvad vi skal leve af i fremtiden. Alligevel kan helt almindelig hvid mælk fra sortbrogede malkekøer blive en af Danmarks vigtigste råvarer på linje med olie- og naturgasressourcerne i Nordsøen for fremover at skabe velstand og eksportindtægter til Danmark.

»Forskning og udvikling og dermed innovation er vejen frem for at skabe økonomisk vækst og endnu større indtjening for Arla Foods,« fastslår Jais Valeur, koncerndirektør og vice president med ansvar for selskabets globale produkter og operationer.

Mælk er en guldåre. Arla oplever i disse år en forrygende vækst i eksporten. Sidste år udgjorde eksporten fra Danmark 22 mia. kroner ud af koncernens samlede omsætning på små 74 mia. kroner. Selskabet bidrager på denne måde i høj grad til Danmarks valutaindtjening. Den samlede danske fødevareeksport lå på 112 milliarder kroner.

Det koster velstand, og vi bliver fattigere i Danmark, når vores mest internationale koncerner flytter arbejdspladser ud, fastslog DI i en rapport i denne uge. Kødmastodonten Danish Crown har i løbet af de seneste ti år nedbragt staben af slagteriarbejdere med 8.000 til 9.000 i Danmark. Selv om firmaet netop har accepteret at redde 200 job på slagteriet på Bornholm, truer Danish Crown med en markant reduktion af den tilbageværende stab på de resterende slagterier og fabrikker i Danmark. Det vil ske over de kommende år medmindre rammevilkårene, altså skatter og afgifter, sænkes for slagterier og landmænd, så branchen kan konkurrere med f.eks. Tyskland.

Mens Danish Crown flager ud og flytter arbejdspladser til virksomheder i bl.a. Tyskland og Polen, hvor lønningerne er langt lavere end det, danske slagteriarbejdere får, går Arla Foods den stik modsatte vej og øger beskæftigelsen.

Globalt beskæftiger Arla Foods over 17.000 medarbejdere, heraf 7.500 i Danmark. Det er 200 flere i Danmark end i 2008. Selv om Arla har rationaliseret kraftigt og nedlagt 800-1.000 stillinger, har selskabet i løbet de seneste fem år dermed formået at skabe flere nye videnjob herhjemme, end der er nedlagt i forbindelse med lukningen af fire mejerier for at samle produktionen på større mejerier og fabrikker – og reducere antallet af medarbejdere i administrationen.

Arla er et godt eksempel på en stor international koncern, der i den grad har formået at sætte turbo på forskning, innovation og investeringer i produktionen i bl.a. Danmark for at udvikle nye produkter til spændende vækstmarkeder i Asien, Mellemøsten, Rusland og Afrika.

Alene i Danmark har Arla siden 2008 investeret syv milliarder kroner i produktion med henblik på at skabe øget indtjening og innovative produkter. Arla profilerer sig på at producere mærkevarer i større og større mængder og flere og flere varianter og produkttyper.

Det er inden for mælkepulver til babyernæring og ingredienser, at koncernen vokser allermest. Ekspertise og viden, der er bygget op på Arlas virksomheder i Danmark, findes nemlig her i landet. Så det er her, at Arla bevidst investerer for at ekspandere.

»Fremover vil vi skabe en række nye stillinger i forskning og udvikling, men også på vore produktionsvirksomheder. Der bliver ikke tale om tusindvis af nye job, men alligevel kommer det da til at tælle noget,« siger Jais Valeur.

I år investerer Arla således over en milliard kr. i Danmark. Hovedparten går til udvidelse af fabrikkerne Arinco i Nr. Vium og Danmark Protein i Vestjylland, hvor der henholdsvis bliver fremstillet modermælkserstatning og ingredienser til modermælkserstatning og andre mejeriprodukter.

»Alene på Arinco er der ansat flere end 150 medarbejdere det seneste år. Vi går fra at have ufaglærte til ansættelse af forsknings- og innovationsmedarbejdere. Men samlet set har vi kunnet fastholde og oven i købet øge antallet af ansatte i Danmark,« siger Jais Valeur.

Adm. direktør Jan Mousing for Videncentret for Landbrug under brancheorganisationen Landbrug og Fødevarer er imponeret over Arla.

»I fødevarebranchen er der en løbende effektivisering, mekanisering og automatisering, så arbejdspladser forsvinder. Arla har været med til at vise vejen ved at tænke kreativt, hitte på nye ting og på den måde skabe vækst og nye arbejdspladser. Det er fantastisk, at vi kan skabe værditilvækst på baggrund af råvarer på mejeriområdet,« siger Jan Mousing.