Danmarks hotteste IT-guru går i spidsen for Biva

Jimmy Maymann, der tidligere har været topchef for Huffington Post, har kastet sin kærlighed på discountmøbelkæden Biva og vil som ny bestyrelsesformand hjælpe Biva med at blive landets førende online møbelkæde.

Danskeren Jimmy Maymann bliver ny bestyrelsesformand i Biva. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov

Danmarks hotteste IT-mand i skikkelse af Jimmy Maymann satser på discountmøbelkæden Biva, der i nullerne i syv år i træk kunne bryste at have »Danmarks dårligste reklame« med Biva-pigen Millie i spidsen. Med det mål at blive landets førende online møbelhus har Biva hentet en række nye investorer inden for i folden.

Jimmy Maymann, der tidligere var CEO i Huffington Post og serieinvestor, er den mest prominente. Han kommer til at indtage posten som bestyrelsesformand i Biva og med sig på sidelinjen får han onlineeksperten Christian Kusk, der har stiftet Stylepit, som er en af Danmarks førende online tøjbutikker.

»Vi er stolte af at byde så kompetente profiler velkommen ombord i Biva 2.0, som i modsætning til det gamle Biva er et online møbelhus med flagskibsbutikker i Aalborg, Fredericia og København. Vi får nu skudt et tocifret millionbeløb ind i virksomheden, som kan hjælpe os med at blive Danmarks førende online møbelhus,« siger Jesper Jørgensen, adm. direktør i Biva, ifølge en pressemeddelelse fra Biva.

Jesper Jørgensen stiftede i 2014 sammen med salgs- & marketingdirektør Rune Furbo i 2014 det nye Biva med fokus på online møbelsalg.

Jimmy Maymann fremhæver, at Biva de seneste år undergået en transformation fra old school butiksvirksomhed til at træde ind på den online scene.

»Den rejse har Jesper og Rune taget første skridt på, men som jeg ser det, er det kun begyndelsen. Der et stort potentiale for med en fokuseret omnichannel strategi at gøre virksomheden skalérbar. Derfor går jeg nu ind i Biva, ikke kun med kapital men også med en del af min tid,« siger Jimmy Maymann.

Biva vil nå målet om at blive Danmarks førende online møbelhus med en fokuseret omnichannel strategi. Biva vil ud af skærmen og via det fysiske møde bidrage til forbedret kundeoplevelse. Fragten ud til kunderne er derfor et vigtigt nøgleparameter for Biva. Den vil ifølge pressemeddelelsen ske med egne chauffører.

Biva blev stiftet i 1984 af iværksætteren Henry Johansen i Odense, og kæden voksede i hastig fart op gennem nullerne takket været Biva-pigen Millie, Henrys datter, som nærmest blev folkeeje.

Henry og Millie solgte i 2006 kæden til et par kapitalfonde, der havde store planer om yderligere ekspansion både nationalt og international. Under finanskrisen blev Biva slået sammen med Tæppeland-kæden, men de kunne ikke klare krisen og gik konkurs i 2013.