Danmarks bedste reklamefilm

Fredag aften blev årets bedste, danske reklame­film hædret ved awardshowet The True Award. Vinder blev en poetisk reklamefilm for Interflora, som reklamebureauet Brandhouse – der ikke er bange for at skildre store følelser – står bag.

Interfloras bittersøde filmfortællinger i serien »Circus Love« vandt fredag prisen som årets bedste danske reklamefilm. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

Interflora, reklamebureauet Brandhouse og produktionsselskabet Bacon har fået masser af opmærksomhed såvel nationalt som internationalt for en serie poetiske reklamefilm, og fredag aften blev det til endnu mere hæder.

Denne gang ved det danske reklamefilm­show The True Award, hvor en fagjury nedsat af arrangørerne, Producentforeningen og Dansk Annoncørforening, uddelte priser til årets bedste, danske reklamefilm.

Interflora blev »Årets Annoncør« og en af de bittersøde filmfortællinger i serien »Circus Love« blev belønnet med både guld og sølv. Dertil kom en række håndværkspriser og den helt store pris: »Årets Film«. Succesen smittede naturligvis også af på Brandhouse og Bacon, der blev henholdsvis »Årets Bureau« og »Årets Producent«.

Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening, er mere end tilfreds med niveauet ved årets award show, der betegnes som »usædvanligt højt«. Han henviser blandt andet til, at flere af verdens bedste reklamefilm – de er ofte amerikanske – i meget lang tid har været både storslåede og følelsesbetonede. Det har knebet mere herhjemme.

»Men det ser nu ud til, at der er kommet en ny generation af dygtige folk til, som ikke er bange for at skildre ægte følelser i reklamefilm, og det, er jeg overbevist om, er en gevinst for alle. Ikke mindst annoncørerne,« siger Otto B. Christiansen.

Han mener også, at flere af vinderfilmene i år, viser den styrke, der kan ligge i et godt samarbejde mellem en virksomhed, altså en annoncør, og et reklamebureau.

»Bureauer har – når det er bedst – en stærk evne til at se på forretningen udefra og skrue en kommerciel kommunikation sammen, der kan få en virksomheds forretning til at vokse,« siger han.

I de senere år har mange store annoncører, herhjemme – blandt andre TDC og Lego – flyttet flere marketing-opgaver ind i selve virksomheden og begrænset brugen af bureauer. Samtidig har mange traditionelle reklamebureauer i samme periode haft svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

»Der er stadig mange reklamebureauer, der hænger fast i noget gammelt, men hvis man eksempelvis ser på True Award-vinderne i år, synes jeg, at der kan spores en bevægelse hos flere af bureauerne, hvor fokus i højere grad end tidligere rettes mod kundernes oplevelse af et brand eller en virksomhed. Dermed bliver bureauerne også mere interessante for annoncørerne,« siger Otto B. Christiansen.

Hos reklamebureauet Brandhouse, der som nævnt står bag »Circus Love«-filmen for Interflora, har man netop foretaget sådan en rejse. Bureauet har 25 år på bagen, men er i løbet af de seneste par år gået fra en traditionel bureaustruktur til det, bureauet kalder et customer centric bureau.

I korte træk handler det om at følge forbrugernes adfærd og holdninger helt tæt. Det betyder eksempelvis forståelse af forbrugernes mange kontaktpunkter med et brand eller en virksomhed.

Mediemæssigt er der tale om en såkaldt omni channel-tilgang – altså budskabet ud på alle platforme – men indsigtsmæssigt er fokus rettet mod, hvordan brands kan give værdi i forbrugerens liv.

»Gennem data og kundeindsigter plan­lægger vi, hvilke kontaktpunkter der giver mest værdi for forbrugerne – og her skal indsatsen så være. For eksempel viser vores analyser, at et hotel skal være særligt opmærksomt på gæsternes oplevelse ved indcheckningen, udcheckningen, rengøringen og ved klager og forespørgsler. Og en indsats på disse punkter kan betyde en besparelse på andre områder,« siger Stiig Helgens Binggeli, administrerende direktør for Brandhouse.

Han fortæller, at bureauet hvert år analyserer mere end 80.000 kundeoplevelser på tværs af kontaktpunkter som sociale medier, butikker, apps, TV-reklamer og lignende.

»Derfor har vi fingeren på pulsen med, hvor forbrugerne får værdi. Og vi er slet ikke i tvivl om, at de virksomheder, som giver deres kunder værdi, i kundeoplevelse og markedsføring får værdi tilbage til aktionærerne,« siger Stiig Helgens Binggeli.

Brandhouse har altså sadlet om og giver kundeoplevelsen mindst lige så stor opmærksomhed som den digitale og overordnede markedsføring.

På kommunika­tionssiden betyder det, at bureauet arbejder med customer centric creativity. Det handler helt enkelt om at kunne kommunikere med virksomhedernes kunder med indlevelse og respekt for kundernes tid.

»Vi må ikke spilde forbrugernes tid – så kommunikationen skal være en oplevelse, ligesom produkterne, servicen og de digitale services skal være gode oplevelser. Og så har vi gode erfaringer med at benytte store følelser, når vi skaber kreative universer til Interflora, Netto eller Coca-Cola. Når det lykkes at ramme rigtigt, er følelser en meget stærk lim mellem brand og forbruger,« siger Mikkel Elung, kreativ direktør i Brandhouse.