Danmark magnet for kongresgæster

I alt 50 kongresser i Danmark er skrevet i ordrebøgerne, hvilket svarer til en omsætning på 1,1 milliard kroner. Ifølge Københavns overborgmester Frank Jensen er de internationale møder vigtige for hovedstadens vækst.

Flere kongresgæster vil komme forbi Danmark i fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Danmark har sat charmeoffensiven ind over for udenlandske kongresgæster, og det har indtil videre resulteret i ordrer på internationale kongresser for samlet 1,1 milliard kroner.

Med projektet Meet Denmark har Danmarks største byer slået sig sammen i indsatsen for at få internationale kongresser og konferencer til landet. Meet Denmark er finansieret af private og offentlige parter, som samlet har investeret 12 millioner kroner til aktiviteter i 2012 og 2013. Status halvvejs i forløbet er således en ordrebog med 50 internationale kongresser.



Hovedstaden er den største magnet for kongresser og er lokation for 29 af de 50 ordrer. Ifølge Københavns overborgmester Frank Jensen er det vigtigt for byen at få besøg af de mange udenlandske kongresgæster.

»Jeg er både glad og stolt over, at København er vært for mange internationale kongresser de kommende år. Det skaber vækst og nye arbejdspladser til gavn for hele regionen. Samtidig giver kongresserne en unik mulighed for at vise København og byens styrker frem til de mange gæster,« siger Frank Jensen ifølge en pressemeddelelse.

Det er ikke kun promovering af Danmark, der gør møder, konferencer og kongresser attraktive begivenheder at få til landet. For selvom gæsterne hovedsagligt bruger tiden i konferencelokalerne, mens de er på dansk jord, får de også tid til at bruge penge. I gennemsnit lægger en udenlandsk konferencegæst 3.100 kroner i døgnet. 

Udviklingen i Danmark hænger sammen med en generel vækst på det internationale kongresmarked. Ifølge en opgørelse fra International Congress and Convention Association, ICCA, er antallet af internationale kongresser fordoblet hver 10. år over de seneste 50 år.

Ejerkredsen i Meet Denmark består af Wonderful Copenhagen, Visit Aalborg, Visit Aarhus, Syddansk Turisme og Visit Denmark. I København har Region Hovedstaden, Københavns Kommune og aktører fra byens mødebranche ligeledes sendt penge mod projektet.