Danmark i førerfeltet på internetannoncering

Danmark overgår alle de store central- og sydeuropæiske lande som Tyskland og Frankrig, når det kommer til omsætningen inden for online annoncering sidste år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det viser en ny undersøgelse fra IAB Europe (Interactive Advertising Bureau), hvor Danmark har en omsætning på 427 kr. pr. internet-bruger kun overgået af Storbritannien med 618 kr. og USA med 455 kr. pr. bruger.

"At Danmark er så store når det gælder internetannoncering skyldes, at de danske annoncører og mediabureauer tidligt har set mulighederne på nettet, og at internetmedierne samtidig har formået at levere varen," siger Christian Peytz, formand for FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier) i en pressemeddelelse.

FDIM er IAB's danske organisation og har stået for opgørelsen af de danske tal for IAB Europe.

"Vi har hele tiden været klar over, at vi var med helt fremme, og med denne IAB-undersøgelse kan vi nu dokumentere det. Danmark er et af de mest udviklede lande i verden når det gælder internetannoncering," siger han og fortsætter:

"Vi bliver kun overgået af to lande, hvoraf man skal være opmærksom på, at Storbritanniens størrelse for en dels vedkommende skyldes at mange pan-europæiske kampagner bliver indrykket i Storbritannien på grund af sproget, og derfor trækker omsætningen op."

Reklameindustrien har sover i timen

Den adm. direktør for OgilvyOne, verdens største digital- og relationsbureau, mener dog stadig, at reklameindustrien har sovet i timen . I et interview med Business.dk 18. maj siger han, at de danske forbrugere er langt foran reklameindustrien, der først nu er ved at få øjnene op for mulighederne i digital markedsføring.

IAB's undersøgelse bygger på indberetninger fra 14 lande, der på samme måde som Danmark opgør, hvor mange penge, der bruges på at annoncere på netmedier. I undersøgelsen indgår Sverige og Norge ikke, da de to lande ikke er med i IAB.

Christian Peytz vurderer dog, at de ville ligge sammen med Danmark foran alle de centraleuropæiske lande.

Den samlede annonceomsætning for de 13 europæiske lande i 2006 er 60 milliarder kr. Heraf står Danmark for de 1,8 milliarder kr. eller tre procent af den samlede omsætning.

Omsætningen dækker bannerannoncer, søgeordsannoncering, rubrikannoncer og telefonbogstjenester samt annoncebaserede e-mails.