Danmark går glip af ny bilteknik

Nye personbiler og varebiler går glip af fabrikkernes nyeste formåen, fordi vi ikke ændrer vores bilafgifter, mener bilimportørerne.

På grund af Danmarks høje, værdibaserede afgifter må kunden betale langt mere for en Toyota Auris Touring Hybrid H3 Touch end for en tilsvarende model uden hybridteknik, selv om den går 27 km/l. Foto: Carsten Teiner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne er blevet prisbevidste og ser nu på totaløkonomi mere end bare på bilens pris.

Så vi køber små, økonomiske biler, som slet ikke er så ringe – for de byder på fuld sikkerhedspakke.

Men det betyder også, at regeringen kun har det halve i provenu, nemlig 13 mia. kroner om året i forhold til før krisen.

»Danskerne holder på pengene, og krisen har fået os alle til helt at skifte opfattelse af køb af biler. Priserne er i bund – så meget, at den billigste bil i 1989 – yugoslaviske Yugo 45 til 74.900 kroner – med prisudviklingen umiddelbart ville koste det dobbelte. Imens er priser på små biler nu kommet under 70.000 kr. Inklusive den sikkerhed, der er i selv små biler, svarer det til en pris på en tredjedel i forhold til for 24 år siden,« siger adm. direktør i De Danske Bilimportører, DBI, Bent Mikkelsen.

Bilbranchen har i mange år kæmpet for at få en teknisk baseret afgift – mod i dag en værdibaseret afgift, men endnu er meldingen fra politisk hold, at man arbejder på sagen.

»Vi er i DBI parat til at være med til at finde en ny beskatning, hvor vi faktisk vil garantere et provenu, som regeringen ønsker. For provenuet har altid været stridens kerne,« siger Bent Mikkelsen.

At vi i Danmark således ser på totaløkonomi, har ikke forhindret os i at købe 170.000 nye biler i år – ny rekord. Samtidig skrottes 130.000 biler. Danskere vil måske undgå overraskelser med gamle biler med dyre reparationer og rustarbejde.

»Vores beskatning betyder desværre, at de biler, som danskerne køber, ikke har det moderne sikkerhedsniveau. I stedet for at belønne bilister, der køber sikre og økonomiske biler, straffes de, siger Bent Mikkelsen.

»Vi går selvfølgelig ind for bl.a. elbiler, men det er for folk med begrænset kørselsbehov. I dag går en dieselbil 30 km/l og en benzinbil 25 km/l. De teknologier, der er i dag, ville være utopi for ti år siden. Desværre er den nye teknologi belastet af 180 pct. registreringsafgift.«

Teknologi bliver dyr for menigmand

Han understreger, at ingen danskere (med få undtagelser) køber en bil, uden at der er grund til det. De har fokus på mobilitet.

Bent Mikkelsen peger også på, at samfundet ville spare penge på biler med ny teknologi og topsikkerhed.

»De nærmeste år vil den teknologi, der måske kommer på en stor, dyr bil, sive ned gennem klasserne, men vil være dyr for menigmand. I begyndelsen var ABS-bremser og ESP-stabilitetssystemer kun i meget dyre biler. Nu er de også i de mindre biler, og der er langt mellem serviceintervaller,« siger Bent Mikkelsen.Teknologien kommer også til gulpladebiler. Senest har Mercedes-Benz overført Cross-Wind-Assist-sikkerhedssystemet (som forhindrer sidevindsfølsomhed) fra deres S-klasse til deres Sprinter varebil, så teknologien kommer også til varebiler, men selv om beskatningen er mindre på disse biler, må man betale dyrt for ingeniørernes kunnen.

»Varebiler er også ramt af krisen, og kunderne vil ikke nødvendigvis betale for nye teknologier. Men generelt er varebilsalget drevet af behovet, og lige nu går det fremad, som det også er tilfældet med personbilerne – men det handler også om efterslæb, for erhvervslivet har holdt igen med at investere. Det vil dog komme i gang igen, for der er et efterslæb, og den forbedrede økonomi vil hjælpe,« siger Bent Mikkelsen.

Internethandel giver flere varebiler i byerne

Han peger også på, at den øgede internethandel vil betyde, at der kommer flere varebiler i byerne, fordi befolkningen kræver fleksible transportløsninger med levering fra dør til dør.

»Samtidig er hele dagligdagen ændret. Nu henter vi selv vores pakker i Føtex og Kvickly, som har åbent langt ud på aftenen – og pakker kan hentes i døgnbokse uden for butikkerne. Til gengæld vil lastbiler køre godset til terminaler, hvor de mindre biler sørger for den sidste del af transporten,« siger Bent Mikkelsen.

På salgslisterne har lastbilerne også haft det svært, når man ser på registreringstallene, men Bent Mikkelsen understreger, at DBI kun ser på salgstal for dansk indregistrerede biler, og meget transport foregår med udenlandsk registrerede lastbiler, som ikke er med i statistikken.

»Ét er sikkert – ingen køber en bil, en varebil eller en lastbil uden at der er et transportbehov, der skal løses,« siger Bent Mikkelsen.