Danmark fører det økologiske kapløb

Det er en ren økologifest for supermarkederne i Danmark. Kæderne har succes med at sælge økologiske varer, og forbrugerne strømmer til.

Danskerne er blevet vilde med økologi, kun Schweiz overgår os. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Danmark ligger helt i front med hensyn til økoandelen af salget i supermarkederne i Europa. Kun Schweiz overgår Danmark med et mulehår på økosalg.

Både Tyskland, England, Italien og Frankrig ligger under Danmarks 4 procent mod Schweiz’ 4,5 procent. Selv Holland, som ellers plejer at være sammenlignelig med Danmark på mange punkter, havde i 2005 en andel af økologisk salg på bare 1,8 procent. Det viser en analyse fra den hollandske Task Force for udbredelsen af økologiske fødevarer.

Favoritvarerne er mælk, æg og grøntsager. I nogle Irma-butikker, som er førende på økologi, har de økologiske varer faktisk fortrængt de konventionelle varer fra hylderne. Det gælder eksempelvis den nye Irma-butik i shoppingcentret Waterfront ved Tuborg Havn i Hellerup, hvor der ikke er almindelig mælk at finde på hylderne.

Også æg ville Irma gerne kunne levere rent økologisk. I forvejen har Irma sagt helt nej til æg fra burhøns, og har kun æg fra fritgående høns og økoæg.

»Selv om vi gerne ville, er der ikke nok økologiske æg til at dække efterspørgslen,« siger Irmas indkøbschef Hans Christian Ipland.

Irma i førertrøjen
Irma er duksen i klassen, når det drejer sig om økologi. En fjerdedel af de fødevarer, der sælges i Irma, er økologiske og hele 85 pct. af den mælk, der sælges i Irma er økologisk, mens to tredjedele af æggene har et økologisk stempel. I næste uge sender supermarkedskæden en ren økologisk tilbudsavis på gaden, og starter et større fremstød for økologi i butikkerne.

For hele Coop-fællesskabet går det også rigtig godt med det økologiske salg. Den samlede økologiske andel for alle butikker under Coop ligger på syv pct. for føde- og drikkevarer, og det er faktisk den højeste andel for nogen butikskæde i verden.

»Økologiske varer, som vi begyndte at tage ind i butikkerne i begyndelsen af firserne, bunder i, at vi er ejet af medlemmerne, og vi tog de første varer ind for at gøre noget for medlemmerne. I dag skal vi have økologiske varer i butikkerne for at kunne konkurrere med de øvrige kæder,« siger miljøchef Katrine Milman fra Coop.

Øget fokus på økologi
Også hos konkurrenten Dansk Supermarked er der et øget fokus på økologiske varer.

»Lige i øjeblikket har vi sat ekstra skub i markedsføringen af de økologiske produkter, hvor vi synliggør produkterne mere ude i butikkerne. Før i tiden stod de økologiske varer det samme sted i butikken, men i dag har vi blandet dem ind hos de andre varegrupper,« siger Freddie Albæk, driftsdirektør Føtex, der ejes af Dansk Supermarked.

Han forklarer, at ikke alle kunder køber hundrede procent økologisk. De vil også gerne have de andre alternativer i nærheden. I Føtex er det primært børnefamillier og kvinder, der køber økologisk ind. Eksempelvis er det i dag svært at finde babymad, der ikke er økologisk.

»Der er stadigvæk kunder, som undlader at købe økologisk på grund af prisen. Vores sortiment vil være endnu større i fremtiden, men spørgsmålet er, om produktionen vil kunne følge med efterspørgslen. Udskåret økologisk kød er allerede begyndt at blive en mangelvare,« siger Freddie Albæk.

Hos Økologisk Landsforening er forklaringen på den voldsomme succes for økologiske produkter, at økologi har været repræsenteret i supermarkederne i Danmark i mere end 20 år, og de sidste 10 år også har været at finde i discountbutikker, som Netto og Fakta.

»Detailbranchen har været hurtige til at tage økologien til sig, og det har givet os et kæmpe forspring i forhold til andre europæiske lande. I eksempelvis Tyskland har man typisk skullet købe ind på gårdbutikker eller i økologiske specialbutikker,« siger markedschef Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening.

Tocifrede vækstrater
Foreningen ser en vækst på hele 65 pct. på tre år 2007 inklusiv, og Henrik Hindborg forudser, at de tocifrede årlige vækstrater fortsætter.

»Det viser alle tegn, at de gør. Det er alle varegrupper og alle afsætningskanaler, der er i vækst,« siger Henrik Hindborg.

Discountkæden Netto står i dag for 20 pct. af det samlede salg af økologiske varer i Danmark.

»Vi fik et gennembrud sidste år, hvor vi for alvor fik gang i salget af kvalitetsvarerne. De mest solgte produkter er mælk, æg og grønt, og det er de bevidste forbrugere, der køber varerne. Der er kommet en holdningsændring fra forbrugerne. I Netto tror vi på tocifrede vækstrater i fremtiden på de økologiske varer. I øjeblikket udgør de økologiske varer under ti procent af varesortimentet, og vi forventer en fordobling i de kommende år,« siger Morten Kaas, landedirektør Netto Danmark.