Dankort-ejer køber sig til større muskler i Sverige

Et ømt punkt for Nets' nye ejere bliver nu lidt mindre ømt efter købet af Nordeas kortindløser-forretning for knap 2 mia. kr.

Foto: STINE LARSEN. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Dankort-ejer Nets bliver nu bedre til at levere færdige kortløsninger på det strategisk vigtige marked, Sverige. Det sker med købet af Nordeas kortindløser-forretning for 1,7 mia. kr. Dermed udlever Nets en del af vækststrategien.

Berlingske Business har tidligere beskrevet, hvordan Nets vil vokse via opkøb for 3-4 mia. kr. alene i år. Målet er, at Nets bliver en af Europas giganter indenfor betalinger - i stil med giganten Worldline.

»Købet betyder, at vi kommer til at stå stærkere på tværs af de nordiske lande og særligt i Sverige og Finland. Det er ikke forkert at sige, at vi er sultne i Sverige,« forklarer Nets-direktør Karsten Anker med henvisning til koncernens tidligere udmeldte mål om netop at få fodfæste i Sverige efter Nets sidste år blev solgt fra bankerne til et konglomerat af kapitalfonden Bain og Advent med ATP som medinvestor.

Det centrale er ifølge Karsten Anker, at Nets med købet får mulighed for at levere nøglefærdige betalingsløsninger til nethandel og fysiske butikker, så de kan modtage både Mastercard og VISA. Det kan man i Danmark og Norge, men det har haltet med den løsning i netop Sverige og Finland:

»Vi ser markedet gå i retning af at kunne tilbyde butikker og betalingsløsninger fuldt integrerede. Vi får styrket vores muligheder for at lave bedre kundetilbud med kortbetaling af kort af forskellige slags, siger Karsten Anker, som oplyser, at Nets siden at være blevet købt nu har købt op for godt 2,5 mia. kr. inklusiv købet af DIBS og andre mindre opkøb. Hertil kommer mindre investeringer i bl.a. øget internetsikkerhed.

I en pressemeddelelse fra Nordea begrunder banken også købet med etableringen af partnerskab med Nets fremadrettet.

»Vi vil sikrer langsigtet relation til vores mindre kunder som restauranter, hoteller og så videre, som  vi gerne vil servicere på merchant området så langt ud i fremtiden, vi kan se,« forklarer Nordeas chef for investor relations Rodney Alfvén, som understreger, at der er tale om en ret lille virksomhed i Nordea-regi med en indtægter for 8 mio. euro pr. år og 44 ansatte, som banken altså alligevel sælger for 1,7 mia. kr.