Danisco klar til ny duel med Novozymes

Tilsammen sidder Danisco og Novozymes på to tredjedele af verdens boomende enzymmarked. Men hvad der kunne ligne et forbilledligt parløb i dansk industri, er i virkeligheden en ubarmhjertig national kappestrid.

“Vi er endt i en national landskamp,” siger Daniscos topchef Tom Knutzen med beklagelse og med henvisning til rivalen i Bagsværd, branchens nestor og storebror, Novozymes. Virksomheden, der gang på gang tager pointene hjem. Om det så er på de indre linjer i branchen med nye banebrydende enzymer og teknologier. Om det er i aktiemarkedet, hvor analytikere uden blusel skamroser Novozymes som “en pragtfuld velsmurt maskine”. Eller om det er i mediebilledet, hvor grøn profil, patentsager og præsidentbesøg tager forsider.

Danisco har en del at misunde, men Tom Knutzens enzymforretning har også noget at byde på. Endda kan den have en fordel i at være undertippet i forhold til Novozymes. I at være Benjamin.

“Jo, vi er mindre. Men vi er også storebror på nogle områder. Vi er halv størrelse på enzymerne, og det er jo en ulempe. Til gengæld kan vi koble nogle kompetencer sammen, som giver os muligheder, de ikke har,” siger Tom Knutzen.

Ifølge topchefen drejer det sig om evnen til at kombinere kompetencerne inden for enzymer og kulturer og den direkte kundekontakt.

Med en markant anderledes forretningsmodel er Tom Knutzen i færd med at bygge et angreb op, der først og fremmest skal kapre markedsandele på enzymområder, hvor Novozymes står svagere - især fødevarer og foderstoffer. Hvilket er hele grundfilosofien bag det Danisco, Knutzen er ved at skabe og som først kommer til sin fulde ret, når koncernens reformramte sukkerdivison er skilt fra om et år eller to.

Til den tid vil Danisco være en rendyrket bioteknologisk virksomhed med fokus på enzymer og fødevareingredienser og med målet om at være førende på sit felt. For Tom Knutzen er med sin teknologiske industribaggrund fra Niro og NKT igen i Danisco blevet bekræftet i, at skal man have succes, gælder det om at finde sin niche. Så han har haft travlt i det halvandet år, han har stået i spidsen for det tidligere så feterede Danisco.

Og selv om resultaterne af hans indsats ikke er omsat til de store kontante resultater endnu, er det med distinkt selvsikkerhed, at Knutzen markerer:

“Vi har noget, de andre ikke har.”

Læs om duellen mellem Danisco og Novozymes i Berlingske Nyhedsmagasin fredag.