Danica-topchef vil toptune danskernes pension

Danicas topchef Per Klitågrd erkender, at pensionsselskaberne ikke har været gode nok til at rådgive kunderne. Han vil ud og tage mere aktivt fat i opsparerne. Godt initiativ lyder det fra mæglerne, men Danica skal løse problemerne med afkastet, hvis det for alvor skal give flere kunder.

Topchef i Danica Pension Per Klitgård vil blandt andet geare op for rådgivning via telefon og netmøder, som kan foregå om lørdagen uden at det koster ekstra mandskab. Foto: Michael Bothager Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han er en af landets førende pensionsbosser, og nu vil han toptune danskernes pensionsopsparing. Pensionsselskaberne er alt for dårlige til komme med klare anbefalinger til kunder om, at de sparer for lidt eller for meget op til pension. Skilsmissen rammer pludselig, og pensionsopsparingen skal laves om, men selskaberne forholder sig passivt.

Det vil topchefen i Danske Bank-ejede Danica Pension, Per Klitgård Poulsen, have lavet om på. En undersøgelse, som selskabet har fået lavet, viser, at hele 54 pct. af pensionskunderne mener, at selskaberne skal prikke dem på skulderen, hvis de skal ændre på deres forsikringer eller opsparing. Herudover mener 47 pct. af danskerne, at pensionsselskaberne ikke giver klare anbefalinger, om den enkelte har den rette opsparing.

Per Klitgård mener, at resultaterne af undersøgelsen giver stof til eftertanke. Han vil bruge den til at indføre en ny servicemodel i Danica, hvor selskabet bliver mere proaktivt med at rådgive kunderne. Det skal være et af våbene til, at Danica kan stå styrket i kampen mod specielt hovedkonkurrenten PFA Pension.

Danica har gennem de senere år tabt nogle store firmakunder til PFA. Per Klitgård vil ikke kommentere på, hvad den store konkurrent gør. Han vil fokusere på Danicas egen styrke.

»Vi vil ind og tage noget mere ansvar over for de enkelte kunder. Når vi har spurgt kunderne, hvad de gerne vil have, så har vi efterfølgende givet dem 17 forskellige anbefalinger. Og så bliver der meget stille på den anden side af bordet,« siger Per Klitgård.

»Det er det, vi vil lave om på. Vi skal turde at gå længere i vores rådgivning og kun give kunderne én anbefaling. Vi har historisk set været alt for faglige over for vores kunder, og det har gjort, at de ikke har fået den optimale rådgivning,« siger Per Klitgård.

Fokus på de unge seniorer

Danica henviser til, at der er over en million danskere, som hvert år kommer ud for en begivenhed, som gør, at de skal gå ind og se på deres pensionsopsparing. Som tidligere beskrevet i Berlingske Business lancerede Danica tidligere på året en hjemmeside med pensionstjek. Her kan kunderne få beregnet, om de er i rødt, gul eller grønt lys, hvad angår deres opsparing til pension og øvrige forsikringsdækninger.

Dancia vil herefter tage fat i kunderne, hvis systemet fortæller, at der er noget galt hos den enkelte. En anden del af den nye model er, at Danica geare op for rådgivning via telefon og ved netmøder. Det kan blandt andet foregå om lørdagen. De digitale løsninger skal gøre, at den ekstra rådgivning ikke koster mere mandskab, men derimod mindre.

»På den måde får vi frigjort nogle ressourcer, og de skal kanaliseres over til kunderne, der er fra 55 år og opefter. De har brug for ekstra rådgivning, fordi de nærmer sig pensionsalderen, men det er en gruppe, som pensionsselskaberne i alt for høj grad har svigtet,« siger Per Klitgård Poulsen.

»Når man bliver ældre, skal man blandt andet bruge mindre på forsikringer og det er en af de ting, vi kan fortælle. Men det kommer til at tage tid at få fat i alle kunderne i den aldersgruppe. Vi har dels en stor gruppe, som vi skal have fulgt op på, og herudover vil der hele tiden være kunder, der kommer ind i gruppen,« siger Per Klitgård Poulsen.

Vejen frem

Når Danica har måttet se flere store firmakunder stryge over til PFA, skyldes det i høj grad, at PFA har været usædvanligt konkurrencedygtige både på afkast og omkostninger. Per Klitgård afviser dog, at gå ned i pris for at hive nogle nye store kunder hjem.

Ser man på Danicas bundlinje kan man ikke entydigt aflæse, at selskabet har været under pres fra PFA. Direktør i Willis Søren Andersen påpeger, at det primært er på de store virksomheder, Danica har haft det svært. Omvendt har selskabet vundet flere små firmakunder.

Søren Andersen roser initiativet fra Danica med en mere proaktiv rådgivning. I hvilket omfang systemet hjælper selskabet i kampen om kunderne er dog lidt mere tvetydigt, for den største udfordring for selskabet er et svagt afkast gennem de senere år.

»Med pensionstjekket Danica førende på det punkt. Selskabet vil alt andet lige kunne vinde kunder på det, men det kræver, at Danica får løst problemer med afkastet. Hvis Danica får et afkast på linje med konkurrenterne vil servicekonceptet kunne gøre, at nogen virksomheder vælger Danica som pensionsleverandør. Men hvis selskabet ikke gør, vil det ikke få særlig stor betydning i den sammenhæng,« siger Søren Andersen.

For at få bugt med afkastproblemerne fyrede Danica i foråret selskabets investeringsdirektør og har i stedet hentet 40-årige Anders Svennesen fra ATP.

Anders Svennesen er netop lige begyndt i jobbet her 1. december.