Danfoss vil styrke sin position

Danfoss-koncernen vil bruge krisen til at vinde nyt terræn.

Læs mere
Fold sammen
Danfoss-koncernen vil bruge de næste to til tre år til at styrke sin position på det globale marked. Koncernen vil helt bevist gå efter at tage markedsandele. Samtidig har koncernen i 2009 reserveret over 1 mia. kr. til opkøb af nye virksomheder, investeringer i nye fabrikker og maskiner og yderligere 800 mio. kr. til udvikling af nye produkter - især inden for klima og energiteknologien. Det skriver dagbladet Børsen.

- Vi skal udnytte vores størrelse i den her ekstremt sure tid, hvor det er vanskeligt at være lille. Det er noget lettere at være stor, siger adm. direktør Niels Bjørn Christiansen, Danfoss, og understreger, at han er virkelig glad for den strategi, som har gjort Danfoss til nummer et eller to på de områder, hvor koncernen er aktiv.

- Præcis den strategi har gjort os stærke. Vi er den store spiller. Det betyder, at vi også i nedgangstider står stærkt. Derfor skal der tages nye andele af markedet alle de steder, hvor det kan lade sig gøre. Og det skal vi, understreger Niels Bjørn Christiansen.

Han overtog jobbet som den absolutte topchef i koncernen efter Jørgen Mads Clausen, der forlod posten med udgangen af september.

/ritzau/