Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det danske industriflagskib Danfoss skovler penge ind regnskab efter regnskab, og halvårsregnskabet 2016 er ingen undtagelse. Samtidig er der positive takter på toplinjen, hvor salget og den organiske vækst for første halvår landede på fire pct. i et globalt marked, der ikke just er præget af medvind.
Til stor tilfredshed for topledelsen i den sønderjyske producent af højteknologiske komponenter til blandt andet køle- og varmebranchen har væksten i omsætning smittet direkte af på indtjeningen. Driftsindtjeningen voksede med 18 pct. til 2,2, mia. kroner, mens nettooverskuddet voksede med 28 pct. til 1,4 mia. kroner.
Men Danfoss og selskabets topchef Niels B. Christiansen har ikke tænkt sig at hvile på laurbærene. Derfor kan det meget vel være sidste gang i lang tid, at Danfoss’ topchef kan præsentere så imponerende en vækst i indtjeningen.
Næste skridt for at holde sig et mulehår foran konkurrenterne bliver en massiv satsning på digitalisering.
»Digitalisering står øverst på agendaen. Det er et område, vi skal eje og have den stærkeste position i vores industri. Vi skal have førertrøjen inden for vores industri,« siger Niels B. Christiansen.
Hvor meget Danfoss skal investere i digitaliseringen, vil Niels B. Christiansen ikke afsløre.
»Jeg har en idé om det, men det er for tidligt at melde noget ud endnu. Men det er betydelige beløb. Vi tager det virkeligt seriøst. Det er vigtigere for os at investere i digitalisering, end at vi bliver ved med at øge indtjeningen så meget, som vi gør i dag,« siger Niels B. Christiansen.
Så der bliver tale om investeringer, der kan ses på udviklingen i jeres indtjening i de kommende regnskaber?
»Det vil kunne ses på vores vækst i indtjeningen. Det er ikke sådan, at vi ikke vil blive ved med at tjene flere penge, men væksten vil ikke blive så høj som i dag,« siger Niels B. Christiansen, der understreger, at Danfoss vil fastholde den fokus på salgsvækst, som selskabet har haft de seneste to et halvt år, og som nu begynder at vise effekt på både top- og bundlinje.
»Digitaliseringen vil først kunne mærkes på salget ud i fremtiden. Vores vækstinitiativer giver vækst lige her og nu,« siger Niels B. Christiansen, der glæder sig over, at vækstinitiativerne, der omfatter lancering af nye innovative produkter og investering i og omorganisering af salgsstyrken der, hvor der er udsigt til vækst, nu giver pote.
Investeringerne vil både omfatte udvikling af nye digitale løsninger, der kan giver kunderne mere sikkerhed, bedre data eller større kontrol, og digitalisering af hele Danfoss’ kundekontakt på tværs af selskabets fire forretningsegmenter. Det medfører store investeringer i centrale IT-systemer og løsninger, der kan fungere gnidningsløst på tværs af Danfoss’ fire segmenter. Men samtidig betyder det formentlig også, at der skal skubbes ressourcer ud i Danfoss enkelte afdelinger, for at kunne betjene kunderne bedst muligt.