Danfoss' finske milliardhandel i hus

Danfoss har med virkning fra 1. december indlemmet den finske producent af frekvensomformere Vacon i koncernen. Samtidig reorganiserer Danfoss virksomheden.

Danfoss Power Electronics i Gråsten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den finske producent af frekvensomformere Vacon er med virkning fra 1. december blevet en del af Danfoss-koncernen, som samtidig omdøber sin frekvensomformer-forretning til Danfoss Drives.

Det sker, efter at Danfoss har opnået godkendelse fra alle relevante myndigheder og har købt mere end 90 pct. af aktierne og stemmerettighederne i Vacon.

Danfoss' interesse for Vacon blev kendt i september, da Danfoss fremsatte tilbud på at købe Vacon for 7,7 milliarder kr.

Tilsammen bliver Vacon og Danfoss en af verdens førende aktører på markedet for frekvensomformere, som bruges til at regulere hastigheden i motorer.

”Det er en klar ambition at være førende på markedet for frekvensomformere. Vi kan se, at ægte værdi skabes sammen med andre. Det er derfor, vi nu vil skabe en forretning, hvor vi sammen udvikler de bedste produkter, applikationer og services for vores kunder," siger Niels B. Christiansen, topchef hos Danfoss, i en pressemeddelelse.

Vacons topchef Vesa Laisi mener, at Danfoss' overtagelse af den finske virksomhed vil føre til, at kunderne får et mere konkurrencedygtigt og innovativt udvalg af frekvensområdere.

"Når vi samler kræfterne, gør det os i stand til at investere yderligere i både salgsstyrken og forskning og udvikling, hvilket er et afgørende succeskriterium på vores felt,” udtaler Vesa Laisi.

Vesa Laisi bliver direktør for det nye Danfoss Drives.

”Det dedikerede fokus på frekvensomformere er et fællestræk for Vacon og Danfoss. Det er noget, der skiller os ud fra konkurrenterne. Vesa har været i frekvensomformer-industrien i størstedelen af sin karriere, og han har en meget stor viden om området. Han vil anvende denne erfaring til at opnå en produktportefølje og kundeservice i verdensklasse,” siger Niels B. Christiansen, der samtidig benytter lejligheden til at reorganisere hele koncernen og etablere fire stærke, globale segmenter.

”I dag har vi meget stærke forretninger, og med den nye struktur kan vi forene disse i endnu stærkere enheder for yderligere at styrke vores markedspositioner. Det er det rigtige udgangspunkt for næste del af vores strategiske rejse med et stærkt fokus på vækst,” siger Niels B. Christiansen.