Danfoss-bossen jagter vækstlommer

Verdensøkonomien har ikke udviklet sig, som Danfoss og resten af erhvervslivet havde håbet. Derfor er Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, gået på systematisk jagt efter vækstlommer.

To af de områder, som Danfoss i øjeblikket identificerer som vækstlommer og håber på øget eksport, er køleforretningen i Indien og fjernvarme i Tyskland. Foto: Jens Nørgaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Oprindeligt havde Danfoss-topchef Niels B. Christiansen forventet, at verdensøkonomien ville give en hjælpende hånd til igen at få gang i væksten hos den danske industrivirksomhed.

Men udviklingen i verdensøkonomien – eller manglen på samme – siden finanskrisen i 2008 har vist sig at være en af de største hindringer for vækst hos Danfoss, der i lighed med mange andre industrivirksomheder er forholdsvis konjunkturfølsomme.

»Da vi stod i 2010 og kiggede fremad, troede vi, at verden havde stabiliseret sig hurtigere, og at vi i 2014 var kommet tilbage til samme vækstniveau som i 2004 til 2006. Men sådan er det ikke gået,« siger Niels B. Christiansen. Derfor skal der kæmpes hårdere og tænkes anderledes, når Danfoss skal ud og sælge sine produkter.

Som mange andre danske virksomhedsledere taler Niels B. Christiansen i øjeblikket hellere om, at Danfoss skal »vokse mere end markedet«, frem for at opstille konkrete vækstmål. Og han taler om at finde »vækstlommer«, et begreb som også bliver stadig mere populært i dansk erhvervsliv.

»På verdensplan er væksten skruet ned, og ser man på tal for global BNP-vækst, er der ikke noget at være begejstret for. Man kan vælge at læne sig tilbage og sige, det var sørme ærgerligt, men vi prøver at se efter, om der ikke under det store gennemsnit skulle være vækstmuligheder.

Og det er der. Der er markeder og specielle segmenter, som vokser. Heldigvis er vi inden for nogle af de segmenter, og lige som vi har gjort i en fase inden for produktion og udvikling, prøver vi nu igen at flytte rundt på ressourcerne, så de kommer derover, hvor vækstmulighederne er og ikke bare vander det hele med den store vandkande,« siger Niels B. Christiansen.

Som med alt andet, Niels B. Christiansen giver sig i kast med, bliver der gået systematisk frem.

»Vi kalder det »heat maps«. Vi har et stort skema med alle landene i den ene side, og så har vi forskellige applikationer eller anvendelser af vores produkter i den anden side. Så markerer vi der, hvor der er vækstlommer og flytter ressourcer derhen,« forklarer Niels B. Christiansen og sætter imaginære flueben på sofabordet for at illustrere, hvordan systemet fungerer.

To af de områder, som Danfoss har udpeget som vækstlommer, og hvor selskabet i øjeblikket flytter ressourcer hen, er køleforretning i Indien og fjernvarme i Tyskland.

I Indien øger tilflytningen fra land til by og den voksende bybefolkning behovet for friske fødevarer markant, samtidig med at madspildet i indisk landbrug og fødevareindustrien er på helt op til 40 pct.

Som leverandør af køling og aircondition ser Danfoss store muligheder her og investerer derfor markant i Indien og lobbyer intensivt på regeringsniveau for at få sat fokus på det, selskabet kalder »kølekæden«, nemlig hvordan man ved hjælp af køling mindsker madspildet og får fødevarerne friskere frem fra marken til bordet.

»Det ligger lige til højrebenet for os, så det er et sted, hvor vi investerer mere end i gennemsnittet, og hvor vi er med til at hjælpe inderne med at få lavet lovgivning, guidelines og løse de tekniske problemer. Ved at hjælpe inderne skaber vi vækstmuligheder for os selv,« siger Niels B. Christiansen.

»Til gengæld er der andre ting, som vi investerer mindre i. Det kan f.eks. være dyser og pumper til oliefyr. Det er et nedadgående marked. Vi er verdens største producent, men vi overinvesterer ikke i området. Der ligger en vækstmulighed i at være gode til at spotte de muligheder, der er rundt om i verden, og hurtigt dreje ressourcerne over i den rigtige retning,« siger Niels B. Christiansen.