Danfoss-boss smøger ærmerne op forud for svært 2016

Investeringer i innovation og flere sælgere skal sammen stærk kundeforståelse sikre Danfoss større markedsandele i sløjt globalt marked i 2016, hvor selskabet ikke kan skyde genvej til vækst gennem opkøb.

Foto: Keld Navntoft. Danfoss' administrerende direktør Niels B. Christiansen
Læs mere
Fold sammen

Danfoss topchef Niels. B. Christiansen er lige kommet hjem fra en rejse til Indien og Kina. Formålet med turen var ikke at kigge på kulturmonomenter, men at få et overblik over, hvordan Danfoss-tropperne skal køres i stilling til at skabes vækst i det kommende år.
Niels B. Christiansen forventer nemlig ingen medvind i form af opblomstring af den globale vækst i 2016, lige som der ikke umiddelbart er opkøb i sigte, som en genvej til vækst i toplinjen.

2015 har ellers indtil videre budt på flot vækst i omsætningen hos landets største industrivirksomhed, som har hovedsæde nær Nordborg på Als, mens indtjeningen har været mere presset. Begge dele skyldes, at Danfoss i slutningen af 2014 overtog det finske selskab Vacon, og siden har arbejdet på at integrere virksomheden i segmentet Danfoss Drives.

Mens det har kostet på indtjeningen, har det samtidig betydet ekstra høj vækst i omsætningen, som voksede 12 pct. til 28,7 mia. kr. i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode 2014. Målt i lokal valuta blev væksten på seks pct.

Spørgsmålet er, hvordan Niels B. Christiansen, der som en del af sine strategiske mål har, at Danfoss skal vokse i de kommende år, vil fastholde vækstraterne fra 2015.

»Vi må lige som vores konkurrenter leve med en verden med meget begrænset vækst. Skal vi skabe vækst, skal vi derfor ud og tage markedsandele. Det kan vi gøre gennem innovation, og derfor investerer vi ekstra meget i området i øjeblikket og har blandt andet købt tre mindre virksomheder for at få ny teknologi inden for connectivity, Internet of Things og big data,« siger Niels B. Christiansen.

Danfoss har af den grund øget sine investeringer  i innovation med godt en femte del eller 200 mio. kr. i år. Samlet investerer Danfoss i øjeblikket 4,1 pct. af sin omsætning i innovation.

Samtidig arbejder Danfoss på at udnytte den fokus på kundeforståelse, selskabet har opbygget gennem de senere år, til at blive en fordel, der for alvor kan give konkurrenterne baghjul. Som eksempel nævner Niels B. Christiansen, at Danfoss i øjeblikket investerer i at bygge testcentre, hvor kunderne kan afprøve Danfoss hydrauliske styresystemer i deres traktorer og byggemaskiner. Et nyt center blev åbnet i Danfoss i september i år.

»Vi er ved at åbne endnu et i Florida i USA, og har netop givet grønt lyst til at bygge et i Kina. Det gør vi for at kunderne bedre kan få vores teknologi ind under huden,« siger Niels B. Christiansen.

Danfoss investerer også i mere sælgere, der hvor væksten er, hvilket lidt afhængig af marked, først og fremmest vil sige inden for Danfoss Cooling, der leverer komponenter til aircondition og kølesystemer, og Danfoss Drives, der laver elektronisk styring til motorer.

Det er også baggrunden for Niels B. Christiansens rejse til Indien og Kina.

Indien er i øjeblikket et af det hurtigst voksende markeder for Danfoss, især inden for salg af komponenter til kølesystemer, mens der i øjeblikket sker forskydninger på det kinesiske marked. Her har Danfoss tidligere haft godt gang i salget af hydraulik til astfalt- og byggemaskiner, men de kinesiske investeringer i store infrastrukturprojekter er bremset op. Til gengæld efterspørger den voksende middelklasse i Kina i stadig højere grad friske, kølede madvarer. Derfor vokset salget inden for industrikøling.

»Det betyder, at vi måske ikke skal besøge producenterne af asfaltmaskiner så meget, men i stedet mande op på salget inden for køling i Kina. Samtidig går det rigtig godt i Indien, hvor vi sidste år meget heldigt åbnede en ny produktionsfacilitet, men her har vi nu brug for at mande op. Det er samme historie i Tyrkiet, hvor vi er vokset 26 pct. i år,« siger Niels B. Christiansen.

Men store salgsstyrker gør det ikke alene, hvis man skal vinde kampen om markedsandele inden for Danfoss’ del af industrien.

»Det er ikke nok at have masser af sælgere ansat. Det har konkurrenterne også. Der, hvor vi kan slå konkurrenterne er på innovation og en dyb forståelse for kundernes applikationer,« siger Niels B. Christiansen.

TV: Det ny Danfoss