Danfoss-boss satser på selv at være disruptive

Digitalisering er en mulighed, som skal udnyttes, ikke en trussel, mener Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen, der er træt af at høre, hvor synd det er for den etablerede industri, at den bliver ramt af disruption.

Foto: Emil Hougaard.
Læs mere
Fold sammen

Et stenkast fra Amalienborg har Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen netop lagt telefonen i det lille kontor med brune træpaneler i Danfoss’ Københavner-kontor i Amalie-gade. Papirer er spredt ud over skrivebordet, og vinterfrakken smidt casual over den ene af rummets to stole. Her holder topchefen til, når han er i hovedstaden.

Telefonsamtalen handlede om det emne, der optager Niels B. Christiansen allermest lige nu: Digitalisering.

»Digitaliseringen står øverst på min og resten af topledelsens dagsorden. Jeg har lige brugt en hel time på det i telefonen, før du kom. Det er den næste store strategiske tranformation, vores industrier skal igennem,« siger Niels B. Christiansen, der nægter at stille sig op i koret, der ser digitaliseringen som en trussel.

»Der er mange, der siger, at nu kommer der nogle og disrupter og overtager jeres forretning. Det skal man altid være på vagt overfor. Men hos os er digitaliseringen drevet af mulighederne mere end af truslerne. Vi vil se, om vi kan være et skridt foran og gennemskue, hvad der bliver den næste bølge,« siger Niels B. Christiansen.

Danfoss er leverandør af avancerede, energieffektive komponenter inden for fire forskellige segmenter, køling, varme, elektronisk styring og mobilhydraulik.

Når det gælder digitaliseringen, er Danfoss især langt fremme inden i hydraulik-forretningen, Power Solutions. Her har selskabet blandt andet udviklingsmodulet Telematics, som samler og bearbejder store mængder data om, hvordan landbrugs- og entreprenørmaskiner med Danfoss-hydraulik og styring fungerer. På den baggrund har Danfoss udviklet en ny, digital serviceforretning, som Niels B. Christiansen mener godt kan kaldes disruptive.

Offensiv tilgang

»Lige nu er vi de eneste, der kan tilbyde denne form for digitale løsninger. Det ændrer den måde, vi og vores kunder driver forretning på og giver os en konkurrencefordel. Man kan godt sige, at Power Solutions disrupter industrien. Det vil vi også gerne gøre inden for vores øvrige tre forretningsområder. Vi har den offensive tilgang til digitalisering og ikke den der med, at det er synd for de etablerede industrivirksomheder,« siger Niels B. Christiansen.

Topchef i Danfoss, Niels B. Christiansen

»Der er mange, der siger, at nu kommer der nogle og disrupter og overtager jeres forretning. Det skal man altid være på vagt overfor. Men hos os er digitaliseringen drevet af mulighederne mere end af truslerne.«


Også på et andet – omend langt mindre forretningsområde – er Danfoss langt fremme med digitaliseringen, nemlig når det gælder styring af varmesystemer via mobiltelefonen. Danfoss producerer radiatortermostater og gulvvarme og har samtidig udviklet en app, som kan bruges til at styre termostaterne.

Det har fået mange til at konkludere, at Danfoss er gået i åben konkurrence med store digitale spillere inden for smart home-området som Google, der for et par år siden købte termostatproducenten Nest. Men det afviser Niels B. Christiansen.

»For os handler det om at udvikle de bedste termostater og den bedste varmestyring til mobiltelefonen, som kan spille sammen med Google, Samsung og Apple, eller hvem forbrugerne nu vælger til at styre deres hjem,« siger Niels B. Christiansen.

»Det farlige er, hvis du som producent ikke forstår, hvad der er ved at ske, nemlig at forbrugeren vil styre sin varme og andre ting i hjemmet via sin mobiltelefon. Så risikerer du at stå tilbage med et produkt, ingen vil have,« siger Niels B. Christiansen, der også advarer mod at tro, at den digitale bølge, der skyller over erhvervslivet i øjeblikket, alene handler om at få produkter til at tale sammen.

»Digitaliseringen gennemsyrer i dag alt. Det handler også om kundetilgang, kundeoplevelsen, marketing og at få positioneret Danfoss rigtigt over for ingeniører, der søger kompliceret viden inden for vores område. Hvis det skal fungere, skal vi have gennemtænkt hele Danfoss, vores IT-systemer og de fundamentale platforme. Det er det, vi har meget fokus på i den øverste ledelse,« siger Niels B. Christiansen.