Dan Rachlin i spidsen for ny dansk musikkanal

MTV er klar med ny dansk musikkanal til modne TV-seere. På et pressemøde senere torsdag præsenterer MTV planerne om en dansk udgave af musikkanalen Vh1.

Dan Rachlin i spidsen for ny dansk musikkanal - 1
TV-værten Dan Rachlin bliver det kendte ansigt i spidsen for den tredje danske musikkanal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
MTVs landechef i Danmark, Kenneth Kristensen oplyser, at TV-værten Dan Rachlin bliver det kendte ansigt i spidsen for den tredje danske musikkanal.

”MTV Networks har en lang række kanaler internationalt, men er I Danmark mest kendt for MTV. Det her skal ses som et udtryk for vores ønske om at transformere os selv til et mediehus og nødvendigheden af, at vi udvider vores portefølje,” siger han.

Kunderne hos Yousee (tidl. TDC Kabel TV) kan allerede modtage den europæiske version af Vh1, der i øjeblikket deler en kanal i YouSees store TV-pakke med den erotiske kanal Blue Hustler.

Fra 15. marts bliver VH1 søsat i en dansk version, hvor de internationale hits kombineres med dansk musik, liveoptagelser, konkurrencer og et ugentligt to timers musikprogram med Dan Rachlin. Det er desuden planen at knytte endnu en vært til kanalen i løbet af efteråret.

For de "ældre"

Ligesom sit europæiske sidestykke henvender det danske Vh1 sig til TV-seere, der er vokset ud af musikkanalen MTVs primære målgruppe af 15-24-årige. Vh1 forsøger først og fremmest at ramme målgruppen 25-50+.

Samtidig er det lykkedes MTV Networks at sætte sig på hele den kanal, som Vh1 i dag må dele med Blue Hustler. Det betyder, at Vh1 fremover vil dele kanal med MTVs egen børnekanal Nickelodeon i Yousees store pakke.

”Det er lidt af et scoop for en lille TV-station som os. Vi har nu tre kanalprodukter til tre forskellige målgrupper hos en meget stor distributør af dansk tv. Det er vi yderst tilfredse med,” siger Kenneth Kristensen, der ikke ønsker at udtale sig om, hvor stor en investering, der er tale om.

Han oplyser, at 150.000 danskere i løbet af en uge ser mindst et minut på den europæiske Vh1. Et tal, som han forventer vokser med et ”tocifret” procenttal, når den danske udgave går i luften.

”Kanalen vil fra første dag være markedsleder, når det gælder den modne målgruppe, men det vil altid være en nichekanal,” understreger Kenneth Kristensen.

Egnet marked

Vh1 og MTV konkurrerer blandt andet med The Voice TV om de musikinteresserede danskere.

”Det danske marked er meget egnet til Vh1, hvis man dømmer ud fra den musik, der bliver købt i butikkerne,” siger Kenneth Kristensen.

Det er snart tre år siden, at MTV blev lanceret i en dansk version. Et tiltag, der løftede MTVs andel af seningen med 30 pct. det første år.

Aftalen med Yousee betyder samtidig, at antallet af husstande der kan se børnekanalen Nickelodeon fordobles. I dag er kanalen nemlig primært tilgængelig via satellit-TV.