Dagrofas nye netsatsning kan komme for sent

Dagrofa bliver hovedleverandør til Nemlig.com. Online handel skal sikre Dagrofa vækst, men tiltaget kan komme for sent, vurderer eksperter.

Den nye koncernchef i Dagrofa, Per Thau, udvider samarbejdet med Nemlig.com Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks største online supermarked Nemlig.com udvider samarbejdet med Dagrofa, der nu bliver virksomhedens hovedleverandør. Det skal sikre Nemlig.com bedre indkøbspriser i konkurrencen mod Dansk Supermarked, Coop og de øvrige spillere på markedet.

»Jeg ser det som en helt naturlig udvikling, efter vi er vokset utroligt meget de første fire år. Det gør, at vi er blevet en pæn størrelse supermarked her i Danmark. Vi har gennem et stykke tid samarbejdet med Dagrofa, så egentlig ser jeg det som en selvfølge at udvide samarbejdet yderligere,« siger administrerende direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge.

Nemlig.com leverer varer i hele Storkøbenhavn og har mere end 7.300 forskellige dagligvarer på de digitale hylder. Fremover skal Dagrofa forhandle alle leverandøraftaler for online-supermarkedet med undtagelse af virksomhedens specialbutikker.

Koncernchef i Dagrofa, Per Thau, glæder sig over at samarbejde endnu mere med Nemlig.com. Blandt andet fordi, Dagrofa kommer til at stå stærkere, når koncernen skal forhandle med leverandører, men også fordi der er udsigt til vækst.

»Helt basalt håber vi på en større markedsandel på dagligvaremarkedet og et øget salg i vores grossistforretning, som er med til at styrke vores samlede volumen,« siger han og tilføjer, at det vil skabe økonomiske resultater fra start.

Det er Dagrofas seneste tiltag, efter koncernen i sidste uge offentliggjorde, at man skifter navn fra kæderne Superbest og Eurospar til en ny, norsk kæde ved navn »Meny.« Det tror detailhandelsrådgiver Bruno Christensen ikke på vil ændre noget.

"Det er nogle eksisterende butikker, der får tilført en ny facade. De skal kæmpe ligeså hårdt i morgen, som de skulle i går, om at få kunder ind i deres butikker uanset navnet," siger han, men tilføjer at det reklamemæssigt kan komme til at betale sig for Dagrofa at satse på at markedsføre ét navn frem for to.

"Samtidig står konceptet Meny fra Norge for et kvalitetssupermarked. Det er det, Dagrofa mener, de skal stå for i tiden fremover," siger han.

Louise Byg Kongsholm fra Pej gruppen, der har ekspertise i detailhandel, ser samarbejdet som et godt skridt for Dagrofa.

»De er blevet vækket lidt til live igen, og det er interessant at følge, hvad det er, de har gang i. De har i lang tid været dem, der har haltet lidt bagefter. Dagrofa har været stille med strategiske satsninger de sidste år, så derfor er det her interessant,« siger hun, men peger ligesom Bruno Christensen på, at satsningen med »Meny« er mere tvivlsom.

»Dagrofa har helt klart et imageproblem, og det er det, de prøver at dæmme op for ved at skifte over til Meny. Det at lave et samarbejde med Nbemlig.com er også et forsøg på at få et andet image. Så de er godt i gang med at prøve at få redefineret sig selv. Om det kan lade sig gøre, eller om det er for sent, ved jeg ikke,« siger hun.