Dagligvarer på abonnement

Foto: Ida Marie Odgaard.
Læs mere
Fold sammen

I detailhandlen er dagligvarer som regel bagud med digitaliseringen i forhold til andre sektorer, men også her er der opbrud. I oktober lancerede Coop en et nyt digitalt medlemskort og app, der blandt andet fungerer som betalingskort og loyalitetsprogram. Tilbud leveres direkte til kunden i realtid som afløser for tilbudsavisen, Coop er ved at udfase.

Men det er kun begyndelsen, siger direktør for Coop Teknologi, Kræn Østergård Nielsen. ”Om fem år vil købsoplevelsen være langt mere personaliseret, men også automatiseret. Kunden går ind, putter varerne i sin taske og betaler automatisk på vejen ud via sin app. De kedelige varer som dåsetomater og køkkenrulle bliver primært købt og leveret via abonnement, tilpasset kundens forbrugsmønster.” Butikken vil stadig være bemandet, men medarbejderne har andre funktioner. ”Vi vil se en sammensmeltning af dagligvarer, take-away og restaurant, hvor kokke og måske diætister rådgiver kunderne,” forklarer Kræn Østergård Nielsen.