Dagligvarekæmpe sælger fra og optrapper krig om kunderne

Dagligvarekoncernen Dagrofa satser nu 100 procent på detailhandel og ruster sig dermed i kampen om de danske forbrugere på det benhårde dagligvaremarked. Det betyder frasalg af andre forretningsben.

Foto: Morten Dueholm.
Læs mere
Fold sammen

Dagligvarekoncernen Dagrofa ruster sig nu i den benhårde kamp mod Dansk Supermarked, Coop og Rema 1000, som alle kæmper om de danske forbrugere på dagligvaremarkedet.

Det nye skærpede fokus på detailhandel betyder, at andre Dagrofa-ben bliver solgt fra. Første skridt er Pisiffik på Grønland, som får ny ejer fra nytår i form af NorgesGruppen og KFI, der i forvejen er de største ejere i Dagrofa.

»Vi er allerede nu lykkes på flere områder. Forbrugerne har taget rigtig godt imod vores nye fødevaremarked MENY, og KIWI er en de hurtigst voksende discount kæder i landet. Så vi er i vækst. Vi ønsker at accelerere den vækst og sætter nu fuld fokus på detail,« udtaler Per Thau, koncernchef i Dagrofa, i en pressemeddelelse.

Næste skridt i planen bliver at finde en ny ejer til FoodService Danmark, som leverer cateringløsninger til blandt andet kantiner, hoteller og restauranter. Planen er, at den proces går i gang næste år.

Dagrofas tredje ben, SuperGros, der er Dagrofas logistik- og grossistselskab, får nyt navn. Fremadrettet kommer det til at hedde Dagrofa Logistik.

»Hele organisationen skal nu spores 100 procent ind på detail, og det kan betyde nogle ændringer for at få det optimale fokus. Helt præcist hvad det kommer til at indeholde, arbejder vi videre med nu. Den nye strategi er trods alt en beslutning, vi lige har vedtaget i bestyrelsen,« siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Det er et presset Dagrofa, der nu ændrer strategi. Årsregnskabet for 2014 viste et underskud på EBITA på 255 millioner kroner mod et underskud på 200 millioner kroner i 2013.