Dagligvaregigant fifler med regnskabet

Britiske Tesco, der har markedsført sig på at være frontløber i klimakampen blandt dagligvaregiganter, har ifølge britiske medier forsøgt at skjule, at det ikke er lykkedes, at nå alle klimamål.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Storbritanniens største supermarkedskæde, Tesco, har arbejdet hårdt og længe på at få et ry som den dagligvarekæde, der gør mest for klimaet, men nu viser det sig, at giganten ikke kan leve op til visse af kravene.

Tesco har som den eneste dagligvarekæde indført CO2-mærkningen Carbon Footprint, og desuden proklameret, at man ville bygge et gennemført klimavenligt supermarked, men på visse fronter sakker Tesco stadig agterud.

Ifølge den britiske avis The Times har Tesco ikke nået dagligvarebranchens mål om at halvere brugen af plastciposer. Men i stedet for at indrømme det, har Tesco oplyst misvisende tal.

"Kun" 48 procent færre poser
Syv britiske dagligvarekæder, og heriblandt Tesco, underskrev sidste år en aftale, hvor de lovede at reducere antallet af plasticposer med halvtreds procent inden maj 2009.

Tesco var hurtrigt ude med en meddelelse, hvori det lød ”vores kunder bruger allerede nu halvtreds procent færre poser end før”, men den melding var lige frisk nok, viser det sig nu.

Ifølge The Times har Tesco benyttet sig af andre tal end de officielle, som lyder på at Tesco kun har reduceret brugen af plastciposer med 48 procent, til 450 millioner poser i maj 2009.