Dagligvaredirektør: »Vores mål er ikke for alt i verden at tjene så mange penge som muligt«

Onsdag kunne Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, præsentere et forbedret årsregnskab, men resultatet skal hele tiden balanceres med udvikling og fokus på medlemmerne, mener direktøren.

Foto: Mads Nissen. Peter Høgsted, adm. direktør i COOP, har andet end bundlinjen i tankerne.
Læs mere
Fold sammen

Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, har travlt med at forsøge at ændre danskernes madkultur, og 2014 er i høj grad blevet brugt til at udvikle strategien for Coop for perioden 2015-2017.

Udgangspunktet for strategien er, at Peter Høgsted vil ændre dagligvarebranchen, som han mener, er blevet for kedelig og fantasiløs. Direktøren jagter efter et milliardoverskud, men han erkender, at det luner at se fremgang i regnskabsbøgerne.

»Vores mål er ikke for alt i verden at tjene så mange penge som muligt. Dels skal vi sørge for, at vores medlemmer er tilfredse, dels skal vi investere i fremtiden. Det skal selvfølgelig gå hånd i hånd med, at vi leverer en tilfredsstillende indtjening. Vores opgave er at balancere de ting,« siger Peter Høgsted, som er godt tilfreds med resultatet for 2014.

Coop inklusiv de selvstændige brugsforeninger opnåede i 2014 en omsætning på 44,7 milliarder kroner (eksklusiv moms) i de 1217 butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, og de to netbutikker, coop.dk og irma.dk - mod 44,4 milliarder kroner i 2013.

Det samlede EBIT-resultat for Coop inklusiv brugsforeningerne blev 523 millioner kroner mod 235 millioner kroner året før.

Men Peter Høgsted leder opmærksomheden hen på et andet vigtigt nøgletal, nemlig ROIC, der viser afkastet af den investerede kapital. Niveauet skal helst ligge over 8 procent (den teoretisk gennemsnitlige afkast i samfundet) for at investeringerne ikke ligger bedre et helt andet sted. I 2014 lå Coop på 10,3 procent mod 2,7 procent i 2013. Med andre ord er Coops eksistensberettigelse genetableret.

»Vi anser det som et tilfredsstillende resultat. Det er vigtigt at have den hage med, at vi ikke er et aktieselskab som først betaler udbytte, når året er omme,« siger Peter Høgsted med henvisning til, at Coops medlemmer i løbet af 2014 har fået udbetalt 201 millioner kroner i point, som kan anvendes til at betale varer med. Det er en stigning på 31 procent fra 153 millioner kroner året før.

Coop vil fortsat investere i moderniseringer af butiksnettet i 2015. Onsdag middag præsenterer koncernen et helt nyt forretningskoncept på Hovedbanegården i København, men kunderne vil i alle Coops kæder opleve nye produkter på hylderne de kommende år, bedyrer direktøren.