Dagligvare- branchen sakker agterud online

Det er ikke alle brancher, der har kastet sig over nethandlen, og der er lange udsigter til at slippe for den daglige tur i supermarkedet.

Læs mere
Fold sammen
Mens danskerne shopper sko, bøger og køleskabe som aldrig før over nettet, går det knapt så hurtigt med den digitale revolution i andre brancher. Stort set hele den samlede danske hårde hvidevare-branche tilbyder eksempelvis e-handel, mens absolut ingen af landets fire store dyrehandler-kæder har etableret sig med onlineforretning.

Det viser en brancheopgørelse over e-handel, som Dansk Erhverv har lavet. Og selvom det i dag er fire ud af ti butikskæder, der har en onlinefilial, skal man ikke vente, at alle butikker vil tilbyde onlineshopping en dag. Det spår Mette Feifer, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

»Det er ikke alle varegrupper, der egner sig til det, men overordnet set tror jeg, at stadig flere butikskæder vil åbne netbutikker, ellers bliver de hægtet af,« siger hun.

En af de brancher der ellers dominerer i dansk detailhandel lader således fortsat vente på sig i den digitale indkøbsverden. Hverken Dansk Supermarked eller Coop har endnu kastet sig over e-handlen med netbutikker, og i betragtning af sin størrelse er dagligvarehandlen, ifølge Mette Feifer, stadig stærkt underrepræsenteret i e-handelsstatistikkerne. »Vi venter stadig på at se, om dagligvarer får sit gennembrud på nettet, men hidtil er der ingen tegn på det.«

Hos brancheorganisationen Foreningen Distance og Internethandel langer direktør Morten Kamper også hårdt ud efter dagligvaregiganterne, som efter hans mening går glip af et stort kundesegment ved ikke at have e-butikker.

»Som forening er vi ærgerlige over, at det går så langsomt med dagligvarerne. Det er vores erfaring, at brugerne helt bestemt ville være interesseret i det, og med den måde vi dag lever og arbejder er der også rigeligt brug for at kunne shoppe dagligvarer på nettet.«

Bilka: For dyrt
Men den køber man ikke hos dagligvaregiganten Dansk Supermarked.

Lars Christensen, direktør for varehuskæden Bilka, mener, at man kan diskutere hvor stort kundegrundlaget for dagligvarehandel på nettet egentlig er.

»På et tidspunkt vil det nok komme til Danmark, men problemet er, at vi har en så fintmasket butiksstruktur herhjemme, at der ikke er nogen der har langt til en butik. Det betyder at behovet ikke er så stort, som i udlandet,« siger han, og påpeger, at skal dagligvarekæderne holde deres profit på varerne og samtidig sælge dem online, bliver nethandlen en dyr fornøjelse.

»Danskerne er meget tilbudsorienterede i deres indkøb, og med indpakning og levering kan man ikke tilbyde de samme priser online, så spørgsmålet er hvor attraktivt det bliver,« siger han.