Dårlige veje skader Danmarks konkurrenceevne

Danmarks konkurrenceevne er faldet i takt med faldende kvalitet af vejene. Og der er grund til bekymring for det danske vejnet, mener ekspert.

Kvaliteten af veje i Danmark er faldet, og det koster. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske veje er ikke, hvad de har været, og det koster point for landets konkurrenceevne.

En gennemgang af de seneste fire års rapporter om verdens landes konkurrenceevne fra World Economic Forum afslører, at kvaliteten af de danske veje er faldet sammenlignet med andre lande. Fra en placering for fire år siden som den ottende bedste i forhold til kvaliteten af veje, er Danmark røget ned på en 22. plads i 2013.

For bare to år siden lå Danmark på en sjetteplads i forhold til kvaliteten af veje, og faldet medvirker til at sænke Danmarks samlede konkurrenceevne. Fra en placering som nummer fem er Danmark rykket 10 pladser ned og indtaget i 2013 en plads som nummer 15 blandt verdens lande. 

Lektor og ph.d. Lars Bolet fra Aalborg Universitet bekræfter, at særligt kommunernes veje generelt har det skidt, og det har økonomiske konsekvenser.

»Jo ringere veje, du kører på, jo større er dine kørselsomkostninger, både i forhold til, hvor hurtigt du kan kommer frem, og i forhold til, at køretøjet bliver rystet, hvilket koster på energi. Jo mere ujævn vej, man kører på, jo større er CO2-forbruget,« siger Lars Bolet.

Han mener, at tallene fra World Economic Forum giver et rimeligt billede af, hvor Danmark ligger i forhold til kvaliteten af vejene, men han er skeptisk over for at rangere lande ud fra talværdier.

»Det, at man er faldet rangmæssigt, betyder ikke nødvendigvis, at man har fået det ringere,« siger han.

Berlingske Business skrev torsdag, at virksomheder i København mener, at ufremkommelige gader og stræder i København skader deres forretning. En undersøgelse foretaget af Berlingske Research viser, at næsten 70 procent af virksomhederne i Københavns Kommune mener, at det er blevet vaskeligere at komme frem på vejene inden for de seneste fire år. Samtidig svarer 40 pct. af dem, at det er så slemt, at det skader deres muligheder for at drive forretning.

Og det er ikke bare nu og her, der er grund til bekymring for de danske veje, mener Lars Bolet. Ser man på vejnettet i et større perspektiv, vil klimaændringerne giver væsentlige udfordringer, særligt på de strækninger, som ligger lavt og kystnært.

»Ingen har rigtig tænkt igennem, at havet stiger med en meter, og der er udsigt til kraftigere storme. De kræfter, der er på den jyske vestkyst, er der ingen, der er i stand til at tøjle,« siger Lars Bolet.

Selvom det umiddelbart kan virke langt ude i fremtiden, bør problemet ifølge Lars Bolet tages alvorligt.

»Der skal planlægges og handles, inden vi kommer alt for langt hen mod år 2000 - som vi passerede for 13 år siden,« siger han.