Dårlig sommer gør livet surt for malergigant

Omsætningen faldt for malerkæden Flügger i første halvdel af selskabets regnskabsår. Dårligt vejr får skylden.

Foto: Anders Debel Hansen. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Malerkæden Flügger havde igen strid modvind i den første halvdel af sit regnskabsår, der løber frem til maj.

Omsætningen faldt til 1021 millioner kroner - et dyk på to procent. Specielt salget i Skandinavien var ramt. Salget i Danmark faldt med fem procent og salget i Sverige med seks procent.

»Vi opererer på et presset skandinavisk marked, og som andre inden for retail påvirkede det dårlige sommervejr vores salg negativt - i særdeleshed salg af udendørsprodukter såsom træbeskyttelse.«

»Til gengæld ser vi fremgang i Polen samt inden for eksport til Frankrig og Rusland, hvor vi oplever et potentiale for yderligere vækst,« skriver administrerende direktør Jimmi Mortensen i regnskabet.

Det gik da også frem i divisionen for "andre lande", der øgede omsætningen med 16 procent til 156 millioner kroner.

Mens salget er dykket, så er Flügger blevet bedre til at tjene penge. Resultatet for halvåret landede på 84 millioner kroner mod 71 millioner kroner i samme periode året før.

»Vi har i perioden fortsat konsolideringen af vores butiksnet og intensiverer vores indsats inden for strømlining af sortiment samt styrkelse af vores organisation. Disse tiltag afspejler sig positivt på vores bundlinje,« skriver Jimmi Mortensen.