Dårlig bankrådgivning koster investorer dyrt

Flere af de store banker som Nordea, Danske Bank og Jyske Bank er alt for dårlige til at rådgive om de skattemæssige konsekvenser, når kunder ønsker at investere i andre produkter end bankens egne, skriver Børsen.

Det har kostet en række private investorer dyrt i form af uforudsete skatteomkostninger.

Forbrugerrådet kritiserer bankerne for at kalde skattespørgsmål for avanceret rådgivning:

»Netop skat er sammen med risikoforhold, tidshorisont og omkostninger de vigtigste områder, som man skal sætte sig ind i, inden der træffes beslutning om investering. Her må der altså ikke herske tvivl,« siger Carsten Holdum, der er økonom i Forbrugerrådet.

Også analysehuset Morningstar mener, at reglerne for, hvordan Skatteministeriet beskatter de enkelte investeringsforeninger, er relativt umiddelbare.

Årsagen til, at bankerne ikke rådgiver om de skattemæssige konsekvenser, når kunder investerer i konkurrenternes produkter, er ifølge Børsen, at bankerne kun har rådgivningsforpligtelse ved investering i egne produkter.