Da medierne slagtede salget af fiskeolie

Fiskeolie blev kaldt harsk og rådden i DR Kontant sidste år. Selv om DTU og Fødevarestyrelsen har afvist, at fiskeolier skulle være rådne, faldt salget omgående og ligger stadig lavt.

Salget af fiskeolie styrtdykkede efter en udsendelse på DR sidste efterår. Også selv om DTU og Fødevarestyrelsen har anfægtet budskabet i udsendelsen. Foto: Iris Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

13. november 2012 kunne danske seere af DRs forbrugerprogram Kontant se, hvordan fiskeolie blev produceret under uhumske forhold i Peru, og hvordan harskhedsgraden i udvalgte fiskeolietabletter tilsyneladende var så høj, at olien blev kaldt fordærvet og endda rådden.

»Jeg vidste godt, at det her ville komme til at gøre rigtig ondt på salget, uanset hvad vi gjorde,« siger Henning Søgaard, direktør i Axellus A/S. der er Danmarks største leverandør af fiskeolie,

Henning Søgaard var forinden blevet kontaktet af Kontant om at medvirke i udsendelsen som repræsentant for de danske fiskeolieproducenter.

»Vi har egentlig ikke noget valg. Hvis vi vælger ikke at stille op, bliver man i programmer som Kontant fremstillet i et dårligt lys for ikke at deltage. Men jeg havde ikke noget imod at stille op, da jeg mente, at vi havde en god sag,« siger Henning Søgaard, som dog vidste, at det næppe ville ende lykkeligt.

»Uanset hvad så ved vi, at resultatet aldrig er godt, når man kommer i Kontant. Det er ikke sådan, at salget stiger, hvis man formår at forklare sig og rejse svar på tiltale, for alene tilstedeværelsen i Kontant efterlader folk med et indtryk af, at så er der nok noget galt. Så i virkeligheden er der tale om »damage control«, hvor vi så godt som muligt skal forklare os og fremstå så troværdige som muligt ved at sige sandheden,« siger Henning Søgaard.

I Norge havde et tilsvarende program skabt negativ omtale af fiskeolie og resulteret i et markant fald i salget.

Mere information på hjemmeside

Selv om Kontant-udsendelsen efterfølgende blev kritiseret af DTU, hvis forskere havde medvirket i udsendelsen, var skaden sket.

På blot en måned faldt salget af fiskeolie i landets dagligvareforretninger og Matas med 30 procent, og effekten hænger ved. Fra december 2012 til marts 2013 blev der solgt for 55,5 millioner kroner fiskeolie i Danmark.

Samme periode sidste år var salget på 70 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på 25 procent. Det viser nye tal fra analysevirksomheden Nielsen, som fører statistik over detailhandlen i Danmark.

Axellus, der først og fremmest afsætter deres produkter i daligvarehandlen, blev særligt hårdt ramt. Hos Coop Danmark faldt salget af fiskeolie med 40 procent fra oktober til december 2012, oplyser informationschef Jens Juul Nielsen.

»Der er ikke så meget mere, vi kan gøre. Vi lever op til de krav, der stilles af både myndigheder og branchen selv. Skal vi køre helsidesannoncer ligesom minkavlerforeningen? Det tror jeg ikke, man vinder troværdighed på. Vi har sendt en masse information ud til vores kundebutikker og apoteker og lægger alle vores analyser på vores hjemmeside, så forbrugerne har gode mulighed for selv af orientere sig,« siger Henning Søgaard.

Forsimplet fremstilling

Torben Dam, sekretariatsleder i Helsebranchens Leverandørforening (HBL) mener, at mediernes dækning ofte ender i en unuanceret debat.

»De har en vinkel på historien, og den forfølger de selvfølgelig. Men vi har svært ved at komme til orde efterfølgende og imødekomme det,« forklarer han og fortsætter:

»Diskussionerne om kosttilskuds virkning og bivirkninger bliver ofte komplekse og videnskabelige, og det betyder, at mainstream-medier som Kontant og formiddagsaviserne skaber forfladigede og simple budskaber, der ryger ud over kanten.«

Det er langt fra første gang, at dårlig omtale rammer helsebranchen hårdt. Da overlæge Christian Gluud på Rigshospitalet i begyndelsen af 2012 påviste en sammenhæng mellem visse vitaminer i bestemte doser og øget dødelighed, blev det forsimplede budskab i flere af landets medier, at vitaminpiller kunne være livsfarlige. Resultatet var et fald i salget af vitaminpiller, viser tal fra Nielsen.