Crowdfunding breder sig i Norden

Et stigende antal nordiske iværksættere får tilført kapital via den såkaldte crowdfunding-model, hvor beløbene er ganske små, men antallet af investorer til gengæld er stort.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I USA har en iværksætter netop rejst syv millioner dollars til udvikling af et ur. Han havde søgt om 100.000 dollars på crowdfunding-sitet Kickstarter, men interessen for projektet var så stor, at investeringerne røg gennem loftet.

Crowdfunding er i princippet et "mange bække små"-koncept, hvor kreative projekter via en hjemmeside skaber opmærksomhed omkring deres idéer og tiltrækker investeringer/støtte fra mange mennesker, der skyder mindre beløb ind i projektet. Modellen har haft god vind i sejlene de sidste par år, og nu er også de nordiske lande ved at komme med på vognen, oplyser articstartup.com.

De svenske crowdfunding-site FoundedByMe er nok længst fremme med mere end en millioner kroner i rejst kapital fra knap 4000 mennesker. 318 projekter har på den måde opnået finansiering. Men også GrovVC og Venture Bonsai i Finland samt Booomerang i Danmark oplever stigende interesse fra både de projektholderne og småinvestorerne.

Endnu er det ikke millioner af kroner, som iværksætterne og andre kreative mennesker løber af med til deres idéer. Udfordringen er at tiltrække opmærksomhed fra en stor nok gruppe mennesker, som har lyst til at skyde penge i projekter uden nogen som helst garanti for, at pengene kommer retur - og projekter der er tilstrækkeligt spændende til at få folk med om bord.

- Lidt ligesom hønen og ægget, forklarede Michael Eis, der står bag Booomerang på et arrangement for kreative iværksættere i sidste uge.