Cristiano Ronaldo kan miste retten til sine underbukser

JBS har vild succes med undertøjsserien »CR7«, men fodboldstjernens varemærke udfordres af en patentsag i USA.

Får JBS og Cristiano Ronaldo lov at beholde retten til varemærket »CR7« i USA? Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En imponerende væksthistorie for det danske tekstilmærke JBS har mødt et bump på vejen. Den meget succesfulde tøjserie har øget selskabets omsætning med imponerende 40 procent, men nu er den udfordret af en mulig retssag i USA over retten til at markedsføre underbukser i samarbejde med fodboldikonet Cristiano Ronaldo under varemærket »CR7«. Det skriver Jyllands-Posten.

Bogstaverne i forkortelsen er ikke så svære at regne ud, og syvtallet har den portugisiske boldkunster altid har haft på ryggen, og til sammen udgør de et af de stærkeste globale brands for tiden. Cristiano Ronaldo tjener formuer på at lade sit navn og varemærke forbinde med produkter som parfume, sko og naturligvis sportstøj.

Der er bare et problem: En amerikaner ved Christopher Renzi mener at have ret til at bruge betegnelsen »CR7« på tøj i USA. Han fik faktisk varemærket registreret i 2009 og har blandet andet benyttet det på T-shirts. Advokaterne forhandler nu med hinanden, og sagen kan derfor ende med et forlig, inden den overhovedet kommer i retten.

»Jeg frygter ingenting. Vi skal bare have fundet en god løsning, for USA er selvfølgelig et vigtigt marked for os,« siger direktør Michael Alstrup fra JBS.

Den danske tøjkæde er alligevel ikke mere sikre i sin sag, end at man på grund af tvisten endnu ikke har sat gang i salget via store amerikanske kæder som Macy's og Nordstrom, skriver Jyllands-Posten.

JBS fik hul på et nyt marked, da tennisspilleren Caroline Wozniacki designede en undertøjsserie til det jyske firma og selv poserede i det. Og det var faktisk den kampagne, der fik Cristiano Ronaldo til selv at henvende sig til JBS med forslag om et lignende samarbejde, og det har altså vist sig at være en guldgrube: JBS er nu til stede i 46 lande mod tidligere blot seks.

Det vakte mindre begejstring og mere kritik, da JBS i 2007 lancerede en reklamekampagne for herreundertøj med fire kvinder fremstillet som sygeplejerske, stuepige, sekretær og nonne iført meget lidt tøj og snusende til et par JBS-herreunderbukser. Efter at fagforeninger og Kvinderådet sendte en fælles klage til Forbrugerombudsmanden blev kampagnen vurderet til at være i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame.