Crashtestfradrag efter danske forhold

Biler, der sælges med fuld sikkerhedspakke i Danmark, men med ringere udstyr i udlandet, skal vurderes lokalt, så de ikke går glip af fradrag.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Hovedparten af de nyeste uvildige EuroNCAP crashtest af nye biler får maksimale fem stjerner. Men mange af bilerne, som testes, har mindre sikkerhedsudstyr end de danske versioner. FDM’s Leif Nielsen, som er dansk repræsentant i samarbejdet, vil derfor have en dansk vinkel på testen.

- Bilerne skal revurderes efter dansk udstyr, så de ikke alene vurderes efter biler, som sælges i udlandet. Endelig bør det danske fradrag i registreringsafgiften gives med tilbagevirkende kraft til de bilkøbere, der har fået leveret en bil, som efterfølgende opnår fem stjerner, siger Leif Nielsen.

Afgiftsstjerner

Færdselsstyrelsen arbejder i øjeblikket på en ny beregningsmetode, der sigter på administrativt at kunne opgradere det fælleseuropæisk Euro NCAP crashtestresultat til en dansk model med ”afgiftsstjerner”. Ideen er at præmiere de bilimportører, som f. eks. vælger at importere biler med ESC, selv om bilen ikke har det som standard i Europa, og derfor ikke kan opnå fem stjerner i Euro NCAPs crahstest. På den måde vil en firestjernet bil måske alligevel kunne opnå fradrag i registreringsafgiften på mellem 2.100 og 3.600 kr., som gives til femstjernede biler.

- Det er vigtigt, at den danske importør har et incitament til at indføre biler med ESC, da det er en af de væsentligste sikkerhedsforanstaltninger i bilen i dag. En model med en supplerende markering, der indikerer, at bilen er berettiget til afgiftsfradrag vil gøre det mere attraktivt for bilimportøren at vælge en model med ESC frem for en uden, fordi bilen bliver mere konkurrencedygtig på prisen, siger Leif Nielsen.

For nemt

Samtidig påpeger Leif Nielsen, at det er blevet for let at opnå fem stjerner i Euro NCAPs crashtest

- Det er dejligt at se de gode resultater, men vi synes, at det er blevet for nemt at opnå fem stjerner. Vi synes, at de mange femstjernede resultater taler for en justering, så bilfabrikanterne fortsætter med at sikkerhedsudvikle bilerne”, siger han.

I Euro NCAP tager man positivt imod FDM’s kritik. Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen indrømmer, at det har overrasket med de mange femstjernede biler i testen, som for nylig blev ændret for at skærpe kravene til bilfabrikanterne.

”Hensigten med den nye test har været at yde et konstant pres på bilfabrikanterne. Det betyder, at fabrikkerne strammer op på sikkerheden i samme takt, som Euro NCAP øger presset. Således er antallet af bilmodeller med det elektroniske stabiliseringssystem, ESC, blevet øget, og Euro NCAP skærper allerede næste år kravet, siger, forklarer Michiel van Ratingen.