Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Årsagen er bl.a., at det rådgivende firma, der arbejder med ingeniørteknik, miljø og samfundsøkonomi over hele verden, foretog massive investeringer. Det skete for at øge den fremtidige vækst i udlandet. COWI har investeret et trecifret millionbeløb i et nyt globalt projekt-, ressource-, og økonomistyringssystem.
På trods af den globale økonomiske krise blev 2010 et vækstår for den internationale koncern. Omsætningen steg til 4,5 milliarder kr. fra fire milliarder kr. i 2009. Det var en fremgang på 11,7 procent og den største omsætning i fem år.
Overskudsgraden faldt til 3,0 procent fra 4,8 procent i 2009. I 2006 og 2007 var overskudsgraden henholdsvis 5,7 og 6,0 procent.
"Resultatet er bestemt acceptabelt set i lyset af markedsforholdene og de massive investeringer, vi har foretaget for at geare virksomheden til fremtidig vækst," siger koncernchef Lars-Peter Søbye.
For at sikre COWIs globale ekspansion i de kommende år har COWI i 2010 investeret massivt i forretningen. I 2010 og 2011 udbygger COWI sin globale it infrastruktur, så alle de selskaber, som COWI har opkøbt gennem de seneste år, får en fælles platform. Samtidig er organisationen skåret ned i Danmark, men udvidet i Indien, Sverige, USA og Kina. Koncernen fik næsten 100 flere medarbejdere i 2010. COWI har cirka 6.000 ansatte.
"Finansiel styrke bliver stadigt mere afgørende i disse år, hvor projekterne vokser i størrelse og kompleksitet. Investeringerne skal derfor medvirke til, at vi fortsat kan byde på de helt store projekter, så vi forbliver blandt de førende i verden inden for f.eks. tunneller og broer, " siger administrerende direktør Lars-Peter Søbye.
I 2010 arbejdede COWI således på en ny fast forbindelse mellem Hong Kong og Kinas fastland. Det er bl.a. to store broer og verdens længste sænketunnel. Firmaet har 15.000 igangværende projekter i 120 forskellige lande