Costco-aftale bidrager med god vækst i GN Resound

En pæn del af GN Resounds opjustering mandag skyldes, at den danske høreapparatproducent har fået foden endnu længere inden for hos amerikanske Costco.

Foto: HERWIG PRAMMER.
Læs mere
Fold sammen

Hidtil har Costco, som er en varehuskæde kun for betalende medlemmer, solgt apparater fra GN Resound, William Demants Bernafon-mærke og tyske Siemens, hvor sidstnævnte var førstevalget. Men med den nye aftale har GN sat sig på førstepositionen, og Costco skal samtidig i gang med en satsning uden for USA's grænser, især i Asien, der vil give øget salg.

Den aftale har dermed en stor aktie i Resounds opjustering fra en 2013-vækst på mellem 4 og 6 pct. til nu "over 7 pct."

- Det er nok mellem 1 og 1,5 pct.point af vores vækst i år, der kommer fra Costco, om end det præcise tal stadig er usikkert. Det er relativt attraktive priser for os, når vi sælger videre til dem. Ikke så gode som i det private marked, men stadig attraktive, siger Michael Bjergby, ansvarlig for blandt andet Investor Relations hos GN Store Nord, til Ritzau Finans.

Hver Costco-butik har en lille høreapparatklinik, som betjener flere kunder end en traditionel audiolog, forklarer han.

- Det er en ekstremt effektiv kanal, hvor de også sælger apparaterne billigere på grund af mindre avance. De har rigtig stor vækst i USA og er en af de hurtigst voksende kanaler, siger Michael Bjergby.

Han vil ikke kommentere prisniveauet hos Costco i detaljer, men fortæller, at det ligger cirka mellem den store offentlige Veterans Affairs-organisation, hvor gennemsnitsprisen er 300 dollar per apparat, og niveauet hos de private audiologer.

/ritzau/FINANS