Corydon: Ikke et lovkrav at myndigheder svarer på digital post

Alle virksomheder skal have en digital postkasse, men det er ikke et krav, at en myndighed faktisk læser posten og svarer på den. Sådan lyder det fra finansministeren, som dog fremover vil kræve det af nogle myndigheder.

Den 1. november 2013 skulle alle danske virksomheder og organisationer med et CVR-nummer være klar til at læse, hvad den offentlige sektor sendte af beskeder via Digital Post. Ellers kan der falde brænde ned, hvis en vigtig besked ikke bliver læst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Den 1. november 2013 skulle alle danske virksomheder og organisationer med et CVR-nummer være klar til at læse, hvad den offentlige sektor sendte af beskeder via Digital Post. Ellers kan der falde brænde ned, hvis en vigtig besked ikke bliver læst.

Men der er ingen lovkrav den anden vej – at staten og resten af den offentlige sektor også selv læser og besvarer Digital Post. Det fremgår af et svar fra finansminister Bjarne Corydon, på et spørgsmål fra Venstres it-ordfører Michael Aastrup Jensen.

I spørgsmålet bliver finansministeren bedt om at oplyse, hvornår man som borger og virksomhed kan forvente, at staten generelt er klar til at modtage Digital Post.

Bjarne Corydon forklarer, at alle myndigheder ligesom virksomhederne siden 1. november har skullet have en digital postkasse. Så kan de nemlig kommunikere digitalt og sikkert med andre myndigheder. Men det er ikke et krav, at myndighederne læser, hvad borgerne sender til dem digitalt.

Det skriver Version2.dk

»Med hensyn til myndighedernes parathed til at modtage Digital Post fra borgere og virksomheder, så er der ikke noget lovkrav herom. Det er derfor grundlæggende den enkelte myndigheds eget ansvar at vurdere, om de vil tilbyde Digital Post som henvendelseskanal til kommunikation fra borgere og virksomheder,« skriver ministeren i svaret.

Hos nogle myndigheder bør borgerne dog kunne forvente at kunne sende en digital henvendelse, så Digitaliseringsstyrelsen har udpeget 120 forskellige myndigheder, som fremover skal leve op til det krav. De har nu fået besked, fortæller ministeren.

Til januar vil styrelsen så samle en liste over, hvilke myndigheder, der er klar til at kommunikere digitalt med borgerne.

Spørgsmålet S 675 blev besvaret lige før juleferien, men er faktisk en opfølger på et tidligere spørgsmål fra Michael Aastrup Jensen, ud fra Version2's artikler om myndighedernes manglende brug af Digital Post. Her svarede finansministeren, at 'enkelte statslige myndigheder' er blevet forsinkede med arbejdet, men det svar var Michael Aastrup Jensen ikke tilfreds med og sendte altså et nyt spørgsmål afsted.

Deltag i debatten på Version2.dk