Coronatendenserne fortsætter: Der er brugt 202 mia. kroner på mobilapps på tre måneder

Forbruget på mobilapps fortsætter med at sætte nye rekorder oven på et helt usædvanligt 2020.

Rekordinteressen for at købe gennem mobilapps er fortsat ind i 2021, hvor forbruget er steget med 40 procent sammenlignet med sidste år på samme tid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arun Sankar/AFP/Ritzau Scanpix

Aldrig nogensinde før er der blevet brugt så mange penge på at købe gennem mobilapps som i årets første tre måneder.

Nye tal fra analysefirmaet App Annie, som følger mobilmarkedet tæt, viser, at der i januar-marts blev brugt 40 procent mere på køb gennem mobilapps i forhold til samme periode for et år siden.

Dermed er effekten af coronaepidemien på mobilfronten på ingen måde taget af.

Det største beløb til dato

I alt blev der købt for 32 milliarder dollar – svarende til 202 milliarder kroner – gennem apps hentet eller selv købt til Android- og iOS-smartphones. Det er det største beløb, der er brugt til dato.

»Appmarkedet bliver større – og det vokser hurtigere end nogensinde tidligere,« konstaterer App Annie.

I 2020 udløste coronakrisen en voldsom stigning i både antallet af hentede og købte apps samt de beløb, som folk brugte på eller gennem dem, når de for eksempel købte ekstra ting til deres spil, oprettede abonnementer på streamingtjenester, aviser og blade, købte varer, trænede eller gjorde det lettere at arbejde eller studere ved at have de rigtige redskaber installeret.

IPhone-ejerne bruger flest penge

I alt blev der i 2020 ifølge App Annie hentet 218 milliarder apps og brugt for 143 milliarder dollar.

Det ser ud til at fortsætte ind i 2021. Allerede i januar-marts er der således brugt næsten ni milliarder dollar mere end i de første tre måneder af 2020. Som sædvanlig bruger iPhone- og iPad-ejerne, som er de eneste, der kan anvende Apples iOS-mobilsoftware, flest penge, nemlig 21 af de 32 milliarder dollar, mens Android-ejerne, som fordeler sig på en lang række forskellige mobil- og tabletmærker, i 1. kvartal i år har brugt 11 milliarder dollar på apps.

Købene til både Android og iOS er dog begge vokset med 40 procent i forhold til sidste år på samme tid.

Langt de fleste penge bruges på spil

Det er fremfor alt spil, der trækker pengepungen op af lommen. 22 milliarder af de 32 milliarder dollar, som er brugt på apps i 1. kvartal, er gået til spil. De 13 milliarder dollar er brugt gennem iPhones og iPads, de ni milliarder gennem Android-udstyr.

Ud over spil er Android-brugerne i januar-marts gået efter apps med sociale net og underholdning, mens iOS-brugerne desuden har brugt penge på apps med foto og video samt underholdning.

Det danske spil Subway Surfers er det syvendemest hentede spil i år samlet set. Spillisten toppes af Join Clash 3dD, Among Us og DOP 2: Delete One Part.

Ifølge App Annie lå download af mobilspil 2,5 gange højere i 2020 end den generelle download af mobilapps. Forventningen er, at der i 2021 vil blive brugt 120 milliarder dollar på verdensplan på mobilspil.