Coronapandemi og robotter giver Boozt en flyvende omsætning

Boozt har løftet salget med 50 procent, og en del af årsagen skal findes i det automatiserede robotlager.

Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt.com. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Onlinemodehuset Boozt har haft god vind i det danske salg i første kvartal af 2021.

Et nyt regnskab viser, at de har øget salget med knap 50 procent sammenlignet med samme periode 2020.

Hvad skyldes det?

Det er en god blanding af coronapandemien, robotter og hårdt arbejde, siger administrerende direktør for Boozt, Hermann Haraldsson.

For det kræver ikke meget at sætte sig ind i, at man skal løbe stærkt, hvis man skal sælge for 829,6 millioner kroner på tre måneder.

»Vi har købt flere robotter ind, men vi har også fået robotterne til at køre flere timer i døgnet,« siger Hermann Haraldsson.

I 2017 fik Boozt et lager med 130 robotter. Siden er det blevet til 500 robotter, der udfører »det hårde og kedelige arbejde«, som Hermann Haraldsson formulerer det. Når året er slut, regner direktøren med 750 robotter.

»Vi arbejder på fuld tryk og giver den en ekstra skalle, men det er i høj grad at kunne eksekvere på lageret, som er det vigtige for vores omsætning,« siger han.

På lageret er der 750.000 kasser, og der er konstant syv millioner varer på lageret.

Siden 2017 har disse robotter udført det hårde arbejde på Boozts lager i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr.

Til sammenligning blev der i april i år flyttet to millioner varer ud af landet.

Der er altså derfor store mængder varer og kasser, som kræver en stor logistisk produktion.

Men selvom robotterne klarer tjansen med de store mængder ordrer, så fortæller Hermann Haraldsson, at han også øger medarbejderskaren løbende.

»Vi har omkring 450 medarbejdere på lageret, og i resten af organisationen er vi også godt og vel 450. Så knap 1.000 medarbejdere,« siger han.

Blandt andet er det vigtigt, at der er nok folk om kundeservice, da flere kunder kræver mere service.

Ny kundetype

Med en ekspansion i salg følger også en ekspansion af kunder, og her har Hermann Haraldsson bemærket en ny tendens.

»Den største ændring under coronapandemien er, at gennemsnitsalderen på vores kunder er blevet højere, men vi har også fået flere mænd,« siger han og fortsætter:

»De er gode kunder, fordi de typisk er mere loyale, de bruger flere penge, og de returnerer mindre.«

Og der er ikke noget at sige til, at onlinehandel er boomet. For butikkerne har været tvangslukket i nogle af de mest travle perioder som eksempelvis januarudsalget.

Hermann Haraldsson er ikke bange for, at kunderne i næste kvartal løber over til de fysiske butikker.

»Vi tror på, at de, der har handlet online, har ændret vaner. Og de vaner tror vi bliver ved. Det bliver ikke så nemt som sidste år, men vi tror, at flere søger mod onlinehandel,« siger han.

Hermann Haraldsson forventer en vækst på 25-30 procent i år. I begyndelsen af året var forventningen 20-25 procent.

»Vi har øget forventningen, for vi tror, at folk bliver hængende på onlineplatformene.«