Coronakrisen ramte lufthavnen som en mur: »Jeg arbejdede 12-14 timer om dagen i de første otte måneder«

Alt var pludselig forandret i lufthavnen i Kastrup. Coronakrisen havde blæst mange års vækst væk, og topchef Thomas Woldbye måtte tale med banker om nye lån, stoppe de store investeringsplaner og afskedige flere end 1.000 medarbejdere. Nu – halvandet år efter at virussen kom – lider lufthavnen stadig mere end måske nogen anden dansk virksomhed. Alligevel er Woldbye sikker på, at de travle og hektiske dage kommer tilbage, selvom han erkender, at noget i fremtiden kan true luftfarten mere end corona.

Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavne, tror stadig, at der en dag vil være op mod 40 millioner passagerer i lufthavnen på et år. Mathias Svold

Torsdag den 9. april 2020 gik 424 passagerer gennem Københavns Lufthavn. Så få havde der ikke været i terminalerne på en enkelt dag siden 1946.

Dengang lige efter Anden Verdenskrig var der endnu længe til, at globaliseringen, lavprisselskaberne og internettet ville ændre alt for luftfartsindustrien og gøre flyrejser så billige, at de fleste kunne komme afsted.