COP15 fremmer erhvervsturismen

Uanset hvad klimakonferencen i København i december ender med, er der skabt unikke muligheder for dansk erhvervsturisme.

Klima og Energiminister Connie Hedegaard Fold sammen
Læs mere
Foto: Casper Christoffersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Årtiers største internationale event i København – FNs klimakonference COP15 i december – vil kunne få langt-rækkende betydning for den samlede branding af Danmark som et af verdens føren- de lande inden for klima og energi. Den forestående konference har overalt i verden på forhånd givet danske producenter af klima- og energiteknologi en ny international platform, ligesom der åbner sig spændende muligheder på turistområdet.

»Danmarks og danske virksomheders indsats for at møde klimaudfordringerne er blevet kendt i hele verden. Et succesrigt topmøde i december vil skærpe interessen endnu mere; men uanset hvad konferencen ender med, er der skabt nogle helt unikke muligheder for dansk erhvervsturisme. Danmark har en reel chance for at få et brand som verdens nr. 1 på klima og energi .«

Sådan siger Finn Mortensen, direktør i Klimakonsortiet, der i et partnerskab mellem det offentlige og fem af de største erhvervsorganisationer har ansvaret for at skaffe maksimal international opmærksomhed omkring danske virksomheders og videninstitutioners løsninger og kompetencer inden for klima og energi i relation til COP15.

Synlighed
I turistbranchen er der også store forhåbninger til, at klimakonferencen vil give Danmark et løft – ikke alene inden for erhvervsturisme, men også som turistland i det hele taget.

»Klima og energi er et af de »ben«, vi står på i markedsføringen af Danmark. Med Klimakonsortiets indsats er der skabt en synlighed, som vi kan bygge videre på og udnytte i langt højere grad rent strategisk i konkurrencen med andre lande, der også satser på klima som et turismebrand,« siger Lars Blicher-Hansen, projektleder i VisitDenmark.

VisitDenmark er i tæt samarbejde tæt med Klimakonsortiet om at vise udlandet, hvor langt vi er i Danmark i klimakampen. Det sker gennem konsortiets aktivitet EnergyTours, der arrangerer besøg af udenlandske interessenter hos ledende danske virksomheder og de nyeste initiativer på energifeltet.

Siden Klimakonsortiets start for 15 måneder siden har konsortiet i et tæt samarbejde med Udenrigsministeriet identificeret og bearbejdet 100 af verdens førende energiselskaber med henblik på at invitere repræsentanter herfra til Danmark for at fremvise danske energi- og klimaløsninger. Herudover har en række internationale selskaber henvendt sig af egen drift for at høre nærmere om besøg i Danmark.

Indtil nu har henvendelserne udmøntet sig i 41 delegationer med i alt 430 deltagere, som har været på 121 besøg hos danske virksomheder og organisationer. I den kommende tid er planlagt yderligere 25 virksomhedsbesøg. Udover den indsats, som danske ambassader og turistkontorer rundt om i verden har lagt i besøgene, har ejerkredsen bag Klimakonsortiet og de danske goodwill-ambassadører i udlandet været meget aktive.

Mediedækning
En vigtig del af Klimakonsortiets arbejde med at sikre dansk erhvervsliv synlighed har været kontakten til journalister i hele verden. Senest har 35 klima- og energijournalister fra store udenlandske medier været indkvarteret en hel uge på Ry Højskole og har bl.a. set på bølgeenergi på Mors og besøgt vindmøllegiganten Vestas. Et BBC-hold fortæller englænderne om Danmark som foregangsland, og det landsdækkende kinesiske CCTV bringer i november syv programmer om spændende danske klimaløsninger. Finn Mortensen har ikke nøjagtige tal på mediedækningen; men han er sikker på, at det er meget få lande, hvor danske klimainitiativer ikke har fået mediedækning.

»Danmark er en god fortælling. Vi har år for år økonomisk vækst – uden at det betyder, at vi øger vores energiforbrug. Det er et godt signal til udviklingslandene, hvor man er bekymret for, at de må vinke farvel til fremtidige velstandsstigninger, når verdens CO2-udledning skal reduceres ... Og det er en god fortælling, at Danmark er et land fyldt med store og små initiativer for at finde nye løsninger på klimaudfordringerne. Vi viser verden, at vi er dem med den grønne førertrøje,« siger Finn Mortensen.

Konferenceland
Ved selve klimakonferencen 7.-18. december i Bella Center er der ingen kommercielle aktiviteter, men Klimakonsortiet har en 500 m2 stor stand, hvor Dansk Arkitektur Center og Århus-arkitektfirmaet Cebra viser de ca. 15.000 besøgende nogle af de markante klimaløsninger, Danmark står for. Samtidig står Klimakonsortiet bag en satellitudstilling, som under klimakonferencen vises i Aalborg, Randers, Århus, Esbjerg og Odense, hvor der også vises lokale løsninger.

Lars Blicher-Hansen fra VisitDenmark fremhæver samarbejdet i EnergyTours som et eksempel på, at når de forskelle sektorer – forskning, videnskab, det offentlige og private – går sammen, så sker der noget.

»Interessen fra udlandet har været meget positiv. Vi har fået vist, at vi kan håndtere den type opgaver, og at den danske konferenceindustri har utrolig meget at byde ind med. Alt op til og under klimakonferencen bliver et kæmpelokomotiv for os som konferenceland. COP15 er dog kun én »kop« – vi har en masse »underkopper« til at følge op med,« lyder meldingen fra Lars Blicher-Hansen.