Coop vil sælge 50 procent mere økologi

Salget af økologiske varer skal have en ordentlig vitaminindsprøjtning. Det mener Coop, der vil øge salget fra syv til 10 procent af det samlede fødevaresalg.

Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks største sælger af økologiske fødevarer, Coop, vil de nærmeste år øge salget med 50 procent.

I dag udgør de økologiske fødevarer syv procent af Coops samlede fødevaresalg, hvilket er den højeste andel i verden blandt traditionelle dagligvarebutikker. Men det skal de næste fem år øges til 10 procent.

- Det har taget 17 år fra "økologiens år 0" i 1993 at nå de syv procent. Så det er en ambitiøs vision at nå op på 10 procent på blot fem år, siger CSR-chef Katrine Milman, Coop i en kommentar. Coop satser på, at en stribe tiltag kan bane vejen til målet: Flere økologiske varer, større salg til børnefamilier over med børn over otte år, mere markedsføring samt bedre indsats for at løfte salget i områder med lille salg.

Stigning på 6 pct.

- I år er salget af økologiske varer vokset med seks procent målt i styk. Det er flot midt i en finanskrise, hvor forbrugerne er blevet ekstra sparsommelige. Og tal fra en række varegrupper viser, at der er stort potentiale, når der kommer nye produkter, siger Katrine Milman.

Hun peger på, at salget af fersk økologisk kylling er steget med 84 procent. og økologiske grøntsager med 14 procent. En afgørende forudsætning for planen er, at producenterne får udviklet nye produkter, der appellerer til de fremtidige moderne forbrugere.

Sammen med Økologisk Landsforening og FDB har Coop i denne uge indledt kampagne, OKO.NU, der sætter fokus på børnefamilier i 732 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kampagnen skal bremse den nuværende udvikling, hvor økologien er meget populær hos småbørnsfamilier men fader ud, så snart ungerne kommer i skole.

/ritzau/