Coop skærper krav til leverandører

Dagligvarekoncernen Coop kæmper med ringe indtjening. En af løsningerne på problemerne er at ændre danskernes madkultur, mener ledelsen, som nu skærper kravene til leverandørerne. De skal udvikle flere nye produkter, lyder det.

Coops kunder kan se frem til nye varer i indkøbsposerne. En fjerdedel af udvalget på hylderne skal udskiftes og komme fra nye leverandører. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er en lidt vild ambition,« erkender Coops food-direktør, Jens Visholm.

Direktøren henviser til Coops vision om at ændre danskernes madkultur, som blev sået af Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, da han kom til koncernen sidste efterår.

For at indfri ambitionen vil Coop udskifte varerene i Coops dagligvarekæder, som omfatter Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta. 25 procent af fødevarerne i alle Coops 1.200 butikker vil blive erstattet af nye varer over de kommende fem år, lyder målet, og det indbefatter blandt andet, at 50 procent af alle fødevarer i Coops butikker skal være unikke Coop-varer. For at effektuere det mål skærper Coop kravene til leverandørerne.

»Vi vil indgå andre samhandelsformer, end vi hidtil har gjort, måske med nogle mindre leverandører, som vi indgår længere partnerskaber med,« siger Jens Visholm.

Med længere partnerskaber kommer Coop tættere på leverandørerne og kan i højere grad være med til at præge produktudviklingen. Udvalgte leverandører har allerede været med i udviklingen af Coops nye strategi, fortæller Jens Visholm, som mener, at det generelt har været vanskeligt at komme i dialog med leverandørerne.

»De mindre leverandører er typisk bedst til udvikling, og vi vil gerne være med til at sikre, at de kender deres afsætning over længere tid. Det vil give dem ro til at udvikle nye produkter,« siger Jens Visholm,

Ifølge ekspert i dansk detailhandel Bruno Christensen er det ikke ubetinget en god idé at indgå lange partnerskaber med leverandørerne.

»Der er nogle, der vil være glade for det, men Coop risikerer at binde sig til leverandører, som ikke kan levere de produkter, som forbrugerne efterspørger,« siger han og tilføjer, at der sandsynligvis vil komme en modreaktion fra de fravalgte leverandører.

I øvrigt mener Bruno Christensen, at det bliver svært for Coop at ændre danskernes madvaner med anderledes produkter.

»Forbrugerne køber flere og flere af deres dagligvarer i discountbutikker. Den daglige adfærd viser, at vi i stigende grad køber efter pris, og det at Coop går ud med en løftet pegefinger og påtager sig at give os bedre kvalitet, det tror jeg ikke, de får nogen langsigtet effekt af,« siger Bruno Christensen og tilføjer: »Forbrugerne forlanger en ordentlig kvalitet, men man vil have det til en ordentlig pris.«

Hos Coop går man ikke bare efter kvalitet, men også efter produkter, som har noget særligt. Hvis tendensen i den gastronomiske verden er ingefær og havtorn, skal det vise sig på udvalget i Coops kæder.

»Vi tror på, at der er et marked for bedre og anderledes varer for en meget lille merpris,« siger Jens Visholm.

»Vi skal være opmærksomme på vores omkostninger og være effektive, men det ensidige omkostningsfokus må ikke stoppe udviklingen af produkter,« tilføjer han.

Og der er grund til at ændre strategien i Coop. Selskabet har de seneste år kæmpet med ringe indtjening og fremlagde et regnskab for 2013, der var det dårligste i ni år. Driftsoverskuddet lød på 85 mio. kroner mod en driftsindtjening året før på 287 mio. kroner.